Data actualizării:
Data publicării:

Biocombustibilii ajută la decarbonizarea transportului dar adâncesc criza alimentară. RePlanet: Opriți utilizarea lor

Autor: Elena Didila | Categorie: Stiri
WhatsApp
Fotografie de la Anton Atanasov: Pexels
Fotografie de la Anton Atanasov: Pexels

Se spune că biocombustibilii agravează criza alimentară severă care afectează sute de milioane de oameni din întreaga lume. Plângerea vine de la RePlanet, o organizație britanică de mediu care îndeamnă la stoparea utilizării biocombustibililor și la desființarea interdicțiilor privind modificarea genetică a culturilor, pentru a crește producția de alimente și a atenua foamea.

Guvernele ar trebui să pună un moratoriu asupra utilizării biocombustibililor și să ridice interdicțiile privind modificarea genetică a culturilor, a cerut un ONG în fața unei crize alimentare globale în creștere care amenință să cuprindă națiunile în curs de dezvoltare.

Aproximativ 3,3 milioane de tone de grâu au fost folosite în 2020 ca materie primă pentru biocombustibilii UE, iar exporturile de grâu ale Ucrainei în 2020 au ajuns la aproximativ 16,4 milioane de tone.

Aproximativ 6,5 milioane de tone de porumb au fost, de asemenea, folosite pentru biocombustibilii UE, în comparație cu aproximativ 24 de milioane de tone exportate din Ucraina în același an.

Livrările de grâu și porumb din Ucraina sunt deja amenințate serios din cauza invaziei ruse, transporturile fiind blocate și recoltele deteriorate de război. Prețurile alimentelor cresc în întreaga lume, războiul din Ucraina fiind un factor cheie.

Acest lucru face imperativ necesar ca guvernele europene să înceteze să impună utilizarea biocombustibililor, potrivit RePlanet. Mark Lynas, un veteran de campanie pentru mediu și un co-fondator al RePlanet, a declarat:

”Europa poate și trebuie să învingă șantajul alimentar global al lui Putin. Așa cum Europa trebuie să înceteze să cumpere combustibili fosili de la Kremlin prin economisirea energiei, la fel trebuie să facem partea noastră pentru a evita foametea în sudul global, economisind alimente acasă.”

 

UE, SUA și Marea Britanie se numără printre țările care impun utilizarea biocombustibililor, de obicei amestecați cu benzină sau motorină, pentru vehiculele rutiere

O mare parte din biocombustibilul folosit provine din culturi alimentare, inclusiv din grâu, porumb și uleiuri comestibile. Programul Alimentar Mondial a avertizat că creșterea prețurilor acestor produse de bază, care a fost determinată de o combinație a pandemiei de Covid, deteriorarea climatului și războiul din Ucraina, generează o criză alimentară în întreaga lume.

În Marea Britanie, obligația privind combustibilul pentru transport din surse regenerabile cere ca aproximativ 10% din combustibilii furnizați de companiile de combustibili fosili să fie ”durabili”, ceea ce înseamnă, de fapt, biocombustibili.

Cu toate acestea, cantitatea care poate proveni din culturile alimentare este plafonată la 4% și va fi redusă în continuare la 2% în 2032. 

Potrivit The Guardian, un purtător de cuvânt al Guvernului britanic a declarat: ”Biocarburanții și alți combustibili regenerabili vor continua să joace un rol important în a ajuta la decarbonizarea transportului și la îndeplinirea obiectivelor noastre climatice. Cu toate acestea, pentru a ajuta la abordarea crizei globale a prețurilor alimentelor, continuăm să promovăm biocombustibilii derivați din deșeuri și reducem procentul de biocombustibili pe bază de culturi care contează pentru obiectivele furnizorilor.”

 

Obiectivele ecologice ale UE ar trebui abandonate

Într-o altă recomandare care ar putea fi controversată, raportul sugerează că obiectivele ecologice ale UE ar trebui, de asemenea, abandonate în favoarea tehnicilor de agricultură convenționale și intensive pentru a permite o productivitate mai mare.

Karolina Lisslö Gylfe, secretarul general al RePlanet, a declarat: ”Dacă Europa nu caută în mod pragmatic să găsească soluții bazate pe dovezi, rezultatul va fi mai rău pentru cei săraci din lume, pentru climă și pentru conservarea naturii. De asemenea, va îngreuna înfruntarea agresiunii lui Putin în Ucraina. Europa poate și trebuie să facă mai bine.”

Problema biocombustibililor a fost discutată pe scurt de liderii G7 la întâlnirea lor de la Schloss Elmau din Germania luna trecută. Regatul Unit a ridicat o propunere ca cele mai mari economii ale lumii să-și revizuiască utilizarea biocombustibililor și rolul lor în decarbonizare, având în vedere preocupările legate de securitatea alimentară.

Dar comunicatul final al liderilor conținea doar rezoluția: ”Vom continua să fim atenți în ceea ce privește eforturile noastre pe termen lung către combustibili alternativi pentru transport, la obiectivele noastre privind clima și biodiversitatea și securitatea alimentară”.

RePlanet a constatat că, deși justificarea inițială pentru biocombustibili era o alternativă cu emisii reduse de carbon față de combustibilii fosili, de fapt, datorită impactului asupra alimentelor, a îngrășământului și a energiei utilizate pentru producerea cerealelor și uleiurilor și a terenurilor convertite în agricultură pentru a produce biocombustibili, există puține economii de carbon față de combustibilii fosili.

Google News icon  Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DCNews și pe Google News

WhatsApp
pixel