Data publicării:
Azilele groazei: Cine a închis ochii. Lista instituțiilor responsabile. Pentru două centre de îngrijire, s-a cerut retragerea licenței de funcționare
Ministerul Muncii a răspuns solicitării DCNews legat de responsabilitatea privind azilele groazei din Ilfov.
În contextul în care mai multe instituții locale solicitate ne-au răspuns că nu aveau competență la azilele groazei, care fac obiectul anchetei DIICOT, din Ilfov, respectiv din Afumați și Voluntari, am întrebat Ministerul Muncii despre cine avea și are competență pentru verificarea periodică a azilelor.
”Centrele care fac obiectul anchetei DIICOT sunt două centre de îngrijire și asistență pentru persoane adulte cu dizabilități și un centru rezidențial pentru persoane vârstnice, acestea fiind dezvoltate de furnizori privați.
Menționăm că în centrele pentru persoane cu dizabilități o parte din beneficiari au fost instituționalizați de către DGASPC Ilfov și DGASPC Sector 3.
În conformitate cu prevederile Legii Asistenței Sociale nr. 292/2011, autoritatea publică locală, în speță DGASPC, are atribuții de furnizare, administrare și contractare a serviciilor sociale, fiind responsabile de calitatea serviciilor prestate, precum și de monitorizarea financiară şi tehnică a contractelor încheiate.
Citește și: EXCLUSIV Teroare la azilele de bătrâni din Voluntari. Cine are competență? Direcția de Asistență Socială Voluntari ne spune că ei nu!
Dintre instituțiile subordonate Ministerului Muncii și Solidarității Sociale, Autoritatea Naţională pentru Protecția Drepturilor Persoanelor cu Dizabilităţi (ANPDPD) are în sarcină, printre altele, controlul activităţilor de protecţie şi promovare a drepturilor persoanelor cu dizabilităţi. De asemenea, Agențiile Județene pentru Plăți și Inspecție Socială, în cazul de față AJPIS Ilfov, au competențe în evaluarea, monitorizarea şi controlul respectării criteriilor şi standardelor minime care au stat la baza acreditării furnizorilor şi licenţierii serviciilor sociale. Serviciile sociale acordate de furnizorii privați de servicii sociale sunt evaluate, monitorizate și controlate potrivit Legii nr. 197/2012 privind asigurarea calității în domeniul serviciilor sociale, cu modificările și completările ulterioare.
Celelalte instituții cu competență de verificare periodică sunt Avocatul Poporului, Consiliul de Monitorizare și Consiliul Național pentru Combaterea Discriminării.
Precizăm că furnizorii publici și privați au obligaţia de a respecta în integralitate standardele specifice minime de calitate obligatorii, atât în vederea primirii licenţei de funcţionare, cât şi ulterior acordării acesteia, pentru întreaga perioadă de funcţionare a serviciilor sociale” ne-a răspuns ministerul.
Cât despre controale, Ministerul Muncii precizează:
”Instituțiile subordonate Ministerului Muncii și Solidarității Sociale au efectuat verificări în centrele rezidențiale din județul Ilfov, astfel:
La Centrul de Îngrijire și Asistență pentru Persoane Adulte cu Dizabilități cu sediul în Afumați s-a desfășurat, în perioada 9-15.11.2022, un control inopinat al inspectorilor sociali din cadrul AJPIS Ilfov. În urma controlului au fost dispuse măsuri de remediere cu privire la:
- obținerea autorizației ISU;
- respectarea opțiunii de rezidență a beneficiarilor;
- instruirea personalului conform cerințelor OMSS nr.82/2019
La Centrul de Îngrijire și Asistență cu sediul în Voluntari a fost realizat un control inopinat în cursul lunii august 2022 de către inspectori sociali din cadrul Agenției Naționale pentru Plăți și Inspecție Socială (ANPIS) și din cadrul Agenției pentru Plăți și Inspecție Socială a Municipiului București (APISMB). Au fost dispuse măsuri de remediere a deficiențelor constatate cu privire la:
- completarea schemei de personal, conform cerințelor standardelor minime și prevederilor Anexei 2 din Hotărârea Guvernului nr. 426/2020 privind aprobarea standardelor de cost pentru serviciile sociale;
- efectuarea lucrărilor de reparații/reamenajări/igienizare în centru, înlocuirea obiectelor sanitare uzate sau deteriorate, procurarea huselor de protecție pentru saltele, amenajarea spațiilor de depozitare pentru toți beneficiarii, cu respectarea prevederilor Anexei 1, M1, S2 din Ordinul ministrului nr. 82/2019 privind aprobarea standardelor specifice minime de calitate obligatorii pentru serviciile sociale destinate persoanelor adulte cu dizabilităţi;
- îmbunătățirea condițiilor de hrană, conform Anexei 1, M1, S3 din Ordinul ministrului nr. 82/2019 privind aprobarea standardelor specifice minime de calitate obligatorii pentru serviciile sociale destinate persoanelor adulte cu dizabilităţi.
Totodată, în timpul controlului a fost sesizată telefonic Direcția Sanitară Veterinară și pentru Siguranța Alimentelor (DSVSA) Ilfov privind existența unor alimente cu termen de valabilitate expirat și lipsa autorizației sanitar-veterinare.
Privitor la Centrul rezidențial pentru persoane vârstnice cu sediul în Voluntari, menționăm că acesta a fost recent înființat, în locul unui Centru rezidențial de îngrijire și asistență persoane dependente, care a fost controlat de către inspectorii sociali din cadrul AJPIS Ilfov în perioada 04.01-05.01.2023. Controlul a fost solicitat de ANPIS ca urmare a unei petiții redirecționată de către ANPDPD. Urmarea controlului au fost dispuse măsuri de remediere a abaterilor constatate, astfel:
- îmbunătățirea condițiilor de hrană;
- angajarea de personal calificat;
- realizarea planului de formare a angajaților;
- realizarea și consemnarea informărilor obligatorii privind beneficiarii, cât și angajații.
Monitorizarea realizării măsurilor dispuse s-a efectuat de către AJPIS Ilfov.
Totodată, Autoritatea Naţională pentru Protecția Drepturilor Persoanelor cu Dizabilităţi (ANPDPD) a făcut propriile verificări, în urma unor sesizări. Astfel, ANPDPD a desfășurat două acțiuni de monitorizare și control la Centrul de Îngrijire și Asistență din Voluntari și la Centrul de Îngrijire și Asistență din Afumați.
În limita competențelor sale legale, ANPDPD a stabilit furnizorului de servicii sociale o serie de măsuri și recomandări care au vizat, în principal:
- îmbunătățirea condițiilor de viață ale rezidenților, începând cu respectarea principiilor unei alimentații sănătoase și echilibrate, în funcție de afecțiunile beneficiarilor;
- renovarea/igienizarea unor spații ale centrului, dotarea lor corespunzătoare;
- suplimentarea structurii de personal, astfel încât serviciile furnizate beneficiarilor să fie în acord cu nevoile și recomandările specialiștilor;
- evaluarea nevoilor beneficiarilor în vederea revizuirii planurilor individuale de servicii și programelor individuale de reabilitare și integrare socială, precum și monitorizarea progreselor obținute.
Rapoartele de monitorizare și control au fost înaintate, în vederea verificării măsurilor, către Direcțiile Generale de Protecția Copilului (DGASPC) Ilfov și Sectorul 3, întrucât beneficiarii acestor servicii proveneau din instituțiile respective. Facem precizarea că rapoartele de monitorizare și control au fost puse la dispoziția organelor de cercetare penală, la solicitarea acestora.
Precizăm, de asemenea, că în cazul Centrului de Îngrijire și Asistență din Voluntari și al Centrului de Îngrijire și Asistență cu sediul în Afumați, ambele aparținând furnizorului de servicii sociale Asociația Sfântul Gabriel cel Viteaz, Autoritatea Națională pentru Protecția Drepturilor Persoanelor cu Dizabilități s-a autosesizat și a transmis o adresă către Agenția Națională pentru Plăți și Inspecție Socială (ANPIS), prin care a propus retragerea licenței de funcționare provizorie nr. 1358/12.07.2022 pentru Centrul de Îngrijire și Asistență din Afumați și a licenței de funcționare nr. 97/07.07.2022 pentru Centrul de Îngrijire și Asistență din Voluntari, în baza art. 27 alin. 2 lit. c) din Legea 197/2012 privind asigurarea calității în domeniul serviciilor sociale, cu modificările și completările ulterioare.
Prin aceeași adresă, Autoritatea Națională pentru Protecția Drepturilor Persoanelor cu Dizabilități a solicitat sistarea demersului de licențiere și revocarea licenței de funcționare nr.0000414/29.06.2023 pentru Centrul de Îngrijire și Asistență din Afumați.
În acest context, în data de 06.07.2023, ANPIS a finalizat procedura legală privind retragerea acreditării, prevăzută în HG nr. 118/2014 pentru aprobarea Normelor Metodologice de aplicare a prevederilor Legii nr.197/2012 privind asigurarea calității serviciilor sociale, pentru cele două servicii sociale furnizate de Asociația Sf. Gabriel cel Viteaz.
Urmează ca ANPDPD să emită decizia de retragere a acreditării”.
Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DCNews și pe Google News