Data publicării:
Avertisment FBI: avioanele pot fi deturnate cu un smartphone
Un pasager care zboară cu o cursă de linie ar trebui să fie atent la persoana din scaunul de alături care se joacă pe mobil sau pe laptop. Există programe care îi permit să deturneze avionul sau să-i defecteze comenzile, suficient încât să-l facă să se prăbușească.
Oficialii Agenției Europene de Siguranță a Aviației (AESA) au fost șocați în urmă cu doi ani, când un tânăr IT-ist le-a spus că a reușit să cumpere piese originale de aviație pe Ebay pentru doar câteva sute de dolari. Scopul lui a fost de a rula simulări ale schimburilor de date dintre avioanele de pasageri și controlorii de trafic, pentru a căuta vulnerabilitățile sistemului. Concluzia este șocantă: în sistemele de avionică moderne există o serie întreagă de "portițe" prin care hackerii pot obține controlul unor aeronave, scrie Der Spiegel.
Numele spaniolului este Hugo Teso. Acum, el lucrează pentru o firmă de securitate a datelor din Berlin. Teso a demonstrat că nici măcar nu este nevoie de un calculator pentru a deturna un avion de la distanță. Un smartphone echipat cu o aplicație numită PlaneSploit, dezvoltată de Teso, ar putea fi suficient. Dacă Teso, un fost pilot, specializat în computere, a reușit să facă asta, teoretic și teroriștii ar putea dezvolta aplicații pentru deturnarea avioanelor de la distanță, sau măcar pentru a afecta comenzile suficient încât avionul să se prăbușească.
FBI, avertisment luat în serios
Autoritățile americane iau în serios aceste amenințări de securitate. Biroul Federal de Investigații (FBI) anchetează dacă un expert IT pe nume Chris Roberts a implementat efectiv aplicația pe care Teso a rulat-o în simulări. Se investighează dacă Roberts a reușit să pătrundă în sistemul de divertisment al unui avion de pasageri și dacă a manipulat motoarele avionului în timpul unui zbor.
Autoritățile din Statele Unite cred că tehnologia utilizată pentru comunicarea între piloți și controlorii de zbor este depășită. În luna aprilie, agenția a avertizat explicit asupra riscurilor generate de conectivitatea tot mai mare între componentele individuale. "Aceasta interconectare poate oferi acces la distanță, neautorizat, la sistemele de avionică", se arată în raport. Unul dintre co-autorii studiului a declarat că rezultatele sunt aplicabile la avioane noi, cum ar fi Boeing 787 Dreamliner și Airbus A350, precum și A380.
Piloții se tem de o tragedie
Airbus a replicat spunând că sistemele și procedurile sale sunt robuste și că avioanele sunt echipate pentru a rezista la potențiale atacuri cibernetice.
Printre piloți, însă, cazul stârnește o vie îngrijorare. "Industria și companiile aeriene nu pot continua să aștepte o tragedie", a declarat Markus Wahl, purtătorul de cuvânt al sindicatului piloților germani.
În SUA, cazul Roberts pare să aibă deja consecințe. Până în prezent, laptop-urile au fost un motiv de îngrijorare din cauza greutății lor: turbulențele puternice le-ar putea face să zboare în cabină și să rănească pasagerii. De acum, membrii echipajului trebuie să se asigure că laptop-urile sunt depozitate în timpul decolării și aterizării, dar și să urmărească dacă un pasager nu cumva încearcă să le conecteze cu dispozitivele de la bord.
Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DCNews și pe Google News