Au fost descoperite specii de lilieci care nu dorm ziua. Ce au observat cercetătorii în comportamentul acestora
Data actualizării:
Autor: Tudor Polojan
Foto cu rol ilustrativ: Freepik
Cu toții știm că liliecii sunt activi pe timpul nopții. Fiind creaturi nocturne, le place să desfășoare majoritatea activităților lor în întuneric. Îi vei găsi zburând pe cerul liber, vânând insecte și găsindu-și noi locuri de odihnă.

Noaptea, liliecii devin activi și își petrec timpul în aer liber. Vor zbura atât la înălțimi mari, cât și la înălțimi mici pentru a prinde insecte. Poți chiar să-i vezi zburând deasupra apei. Departamentul de Agricultură al Statelor Unite afirmă că un liliac poate vâna mai mult de 1000 de insecte într-o oră. Dacă o mamă liliac își hrănește puii, poate mânca peste 4000 de insecte într-o noapte. Acest lucru face ca liliecii să fie un controlor natural al dăunătorilor.

Cu toate acestea, în timp ce 70% din lilieci sunt doar insectivori, unele specii pot vâna pradă mică. Acestea includ șopârle, lăcuste, molii, țânțari și libelule. În timpul vânătorii, liliecii produc sunete ultrasonice la frecvențe diferite. Undele sonore lovesc prada, se reflectă și călătoresc înapoi la lilieci. Creierul lor analizează informația pentru a identifica ce este prada și unde se află. Aceasta se numește ecolocație.

Odată ce liliecii termină de mâncat, vor bea apă și se vor întoarce la locurile lor de odihnă. Acest lucru se întâmplă de obicei când soarele este pe cale să răsară. Liliecii sunt animale coloniale, așa că aproximativ 10 până la 100 de lilieci vor forma un cuib. Se vor apropia unul de celălalt și se vor agăța cu capul în jos pentru a dormi. Această metodă particulară îi menține calzi și protejați. Liliecii vor continua să doarmă până când soarele apune. Așadar, liliecii nu fac nimic în timpul zilei, cu excepția odihnei.

Liliecii egipteni, o excepție de la lumea nocturnă

Deși majoritatea populațiilor de lilieci prezintă comportamentul descris mai sus, există aproximativ 10 specii diurne. Una dintre ele este liliacul egiptean de fructe. Această specie de liliac se găsește frecvent în India, Africa, Orientul Mijlociu și Mediterană. Este cunoscut tradițional pentru că își petrece timpul dormind în timpul zilei. Cu toate acestea, o echipă de cercetare de la Universitatea Tel Aviv le-a studiat comportamentul și a descoperit că sunt diurni.

În studiul lor, 500 de lilieci egipteni de fructe au fost observați zburând în timpul orelor de lumină. Vânau pradă, beau apă și foloseau ecolocația pentru a se orienta. Nu s-a observat nicio ineficiență în comportamentul lor și au performat la fel de bine ca liliecii nocturni.

De ce dorm liliecii în timpul zilei?

Majoritatea liliecilor dorm în timpul zilei pentru că sunt animale nocturne. Corpul lor este conceput pentru a funcționa bine noaptea. Iată cum:

1. Viziune
Liliecii pot vedea atât ziua, cât și noaptea. Dar, deoarece vederea lor este sensibilă, văd mult mai bine în întuneric. Pot folosi această vedere îmbunătățită împreună cu ecolocația pentru a vâna mai precis.

2. Activitatea insectelor
Insectele constituie cea mai mare proporție a dietei unui liliac. Majoritatea acestor insecte sunt active noaptea, ceea ce face ca acesta să fie un moment ideal pentru lilieci să vâneze.

3. Prădători
Liliecii au corpuri negre și aripi membranoase. Acest lucru îi face foarte vizibili pentru prădători în timpul zilei. Șoimii, șerpii, șoarecii, ratonii, câinii și pisicile îi pot vedea ușor. Deoarece liliecii nu au mecanisme bune de apărare, zborul în timpul zilei îi pune într-un mare pericol. Cu toate acestea, noaptea, liliecii se pot camufla bine în mediul înconjurător.