Astronomii au DESCOPERIT de ce o galaxie îndepărtată se aprinde cu regularitate asemenea unui „foc de artificii“
Autor: Ioan-Radu Gava
Sursa foto: Pixabay.
Aproximativ la fiecare 114 zile, o galaxie aflată la 570 de milioane de ani lumină distanță de Pământ se aprinde ca un foc de artificii.

O galaxie aflată la 570 de milioane de ani lumină de Pământ se aprinde la fiecare 114 zile asemenea unui foc de artificii. În urma observațiilor regulate efectuate din 2014 până în prezent, oamenii de știință au ajuns la o concluzie privitoare la originea fenomenului.

O gaură neagră, cauza regularității fenomenului

În centrul galaxiei spiralate, numită ESO 253-G003, o gaură neagră supermasivă este orbitată de o stea care, la fiecare 114 zile, se rotește suficient de aproape pentru ca o parte din materialul său să fie expulzat în afara stelei, provocând o lumină strălucitoare cu lungimi de undă multiple. Ulterior, steaua se îndepărtează și lumina se pierde, fenomenul urmând să aibă loc peste alte 114 zile. Datorită regularității fenomenului, astronomii au poreclit galaxia „Old Faithful”, ca și gheizerul din Parcul Național Yellowstone.

„Acestea sunt cele mai previzibile și regulate frecvențe recurente cu lungimi de undă multiple pe care le-am văzut din miezul unei galaxii și ne oferă o oportunitate unică de a studia în detaliu acest vechi fenomen extragalactic”, a declarat primul autor al studiului, astronomul Anna Payne de la Universitate din Hawai'i la Mānoa.

Flăcările au fost detectate pentru prima dată în noiembrie 2014, preluate de All-Sky Automated Survey for Supernovae (ASAS-SN). La acea vreme, astronomii au crezut că strălucirea este o supernovă care tocmai are loc în galaxia ESO 253-G003.

Fenomenul a fost prezis cu exactitate

Dar, în 2020, când Payne se uita la datele primite de la galaxia ESO 253-G003, a observat o altă explozie din aceeași locație. Ulterior a observat și alte explozii similare. În total, ea a identificat 17 fenomene similare, distanțate la aproximativ 114 zile distanță. Ea și echipa ei au prezis atunci că galaxia va exploda din nou pe 17 mai, 7 septembrie și 26 decembrie 2020 - și au avut dreptate, potrivit Science Alert.