Un ALT PĂMÂNT. Astronomii din SUA cer un telescop uriaș pentru a descoperi geamănul Terrei
Data actualizării:
Autor: Florin Răvdan
Sursa: Pixabay
Astronomii din SUA cer autorităţilor dezvoltarea unui nou telescop gigant pentru a putea observa atmosfera planetelor aflate în afara sistemului nostru solar. Totul pentru descoperirea unui nou Pământ.

Astronomii şi-au expus viziunea pentru viitor într-un raport care a fost dat publicităţii de Academia Naţională de Ştiinţe din SUA. Raportul, realizat la fiecare 10 ani după dezbateri intense, este în fond o listă de dorinţe, o detaliere a misiunilor cu prioritate ridicată pe care astronomii ar vrea ca NASA să le întreprindă în următorul deceniu. Acest raport a dus, spre exemplu, la orbitarea planetei de către telescopul Hubble, dar şi la dezvoltarea telescopului James Webb (JWST), care va fi lansat la finalul acestui an.

Cea mai mare dorinţă din actualul raport, însă, este dezvoltarea unui nou telescop spaţial, pe care astronomii să îl folosească pentru a explora planete aflate dincolo de sistemul nostru solar. Primele astfel de planete, cunoscute sub denumirea de exoplanete, au fost descoperite abia în anii '90. De atunci, însă, astronomii au descoperit mii de astfel de planete, schimbând complet modul în care înţelegem cosmosul. Astfel, acum astronomii caută o planetă care ar putea să susţină viaţa, un nou Pământ.

De altfel, doar pentru că ştim că există mii de exoplanete, nu înseamnă că ştim şi că există viaţă în Univers. Astronomii vor să se folosească de un astfel de telescop pentru a trece de atmosfera acestor planete aflate la sute de mii de kilometri distanţă.

De altfel, specialiştii au oferit şi indicaţii pentru noul telescop. Ar fi nevoie de o lentilă de 6 metri în diametru pentru a distinge tipurile de lumini din spaţiu. Astfel, am putea găsi "geamănul" planetei noastre, scrie The Verge

Unde radio din spaţiu, un mister

O sursă de semnale radio puternice din spațiul îndepărtat a adâncit misterul emisiilor radio rapide. O analiză a datelor colectate pe sursa activității FRB121102 din 2019 a numărat 1.652 de semnalizări într-un interval de doar 47 de zile.

Nu s-a găsit niciun semn de periodicitate, ceea ce, potrivit cercetătorilor, prezintă provocări semnificative pentru restrângerea sursei la un obiect compact care se învârte, cum ar fi o stea moartă foarte magnetică sau un magnetar.

Acest lucru sugerează cu tărie că ar putea exista mai multe mecanisme care produc aceste explozii puternice de radiații și că avem un drum lung de parcurs înainte de a descoperi toate detaliile referitoare la sursă.

De la descoperirea lor în 2007, emisiile radio rapide au adus nedumeriri în rândul astronomilor. După cum sugerează și numele, sunt emisii de lumină în spectrul radio care se aprind extrem de rapid, cu o durată de doar câteva milisecunde.