Data publicării:

Artişti vizuali pe simeze româneşti şi internaţionale

Autor: Magdalena Popa Buluc | Categorie: Cultura
WhatsApp

“Grădinile misterioase” ale lui Vadim Creţu

Galeriile Carol continuă sezonul expozițional 2016-2017 invitându-l, de data aceasta, pe pictorul Vadim Crețu să-și prezinte unele dintre cele mai recente lucrări ale sale în spațiile de expunere din Bulevardul Carol I Nr. 59, picturi grupate sub titlul Hortus conclusus – grădini misterioase.

Discipol al maestrului Ștefan Câlția, Vadim Crețu este unul dintre sutele de studenți basarabeni care au trecut, în toamna lui 1990, „podul de flori” de peste Prut, sosind la București să studieze pictura; între 1986 și 1990 se formase la Școala de Arte din Chișinău. În 1995 câștigă bursa „Lion Club” oferită de Institute of Architecture, Darmstadt, Germania, iar între 1996-1998 este asistent universitar, perioadă în care devine și membru al U.A.P.R. O adevărată carieră artistică începe pentru Vadim Crețu în 1998, de când colaborează cu Van Rijn Gallery din Paris. Are la activ peste 20 de expoziții de grup și personale din România, Italia, Germania, Franța și Grecia, iar lucrările sale se află în colecții private sau publice din România, Grecia, Franța, Elveția.

Într-un amplu text critic, Alina Petrescu – istoric de artă la MNAR – spunea: „Pictorul Vadim Creţu poate fi considerat, în egală măsură, un desenator excepţional, precum şi un colorist extrem de abil. Printre liniile riguros construite şi exuberanţa cromatică, nu ne putem opri să constatăm că artistul manifestă o preferinţă pentru peisaj, mai ales în ultima perioadă a creaţiei sale - ne referim la ciclul intitulat Grădini. (...) Mai mult decât oricare peisagist contemporan, Vadim Creţu este un rafinat, discret şi meticulos poet al luminii şi al simplităţii clasice. Familiaritatea cu care artistul îşi imortalizează impresiile cele mai tainice conferă operei sale valoarea unor confesiuni intime, pline de savoare şi mister. Opera sa devine un veritabil testament artistic, a cărui valoare inestimabilă rămâne să fie confirmată odată cu trecerea timpului. Artistul nu a rătăcit prin locuri mai mult sau mai puţin sălbatice, ci a trăit peisajul locurilor respective cu intensitatea unui călător sentimental, care doreşte să imortalizeze clipa şi nu se desparte cu uşurinţă de amintirile lui.”

Expoziția va fi vernisată joi, 10 noiembrie, ora 19, și va fi accesibilă pentru vizitare până pe 30 noiembrie.

Criticul Vladimir Bulat afirma: „Întâlnirea cu picturile recente ale lui Vadin Crețu este o bucurie a ochiului și a minții. Dar nu e o bucurie retinară, strict calofilă. Nici o satisfacere doar mulțumitoare a nevoilor minții, a cugetului. Este întâlnirea spectaculoasă cu un maestru pe cât de desăvârșit, pe atât de firesc, tăcut, așezat, deloc ostentativ; unul care știe să «decupeze» perfect un stop-cadru dintr-un continuum natural, ca apoi să-l cizeleze cu pensula dincolo de capacitatea ochiului de a mai vedea/scruta natura, acolo unde e. Pictează cu plăcerea sfioasă a zugravului care face icoane și cu ostentația sculptorului ce dezghioacă motivul dorit din blocul de piatră sau din buturugă.

Vadim suprinde frumosul, sublimul și firescul în orice ram, lan sau pajiște cu flori, în pitorescul norilor care se perindă iute pe cer, în tihna vacilor care pasc de când e lumea sau în admirația pe care o trădează atunci când privește o parcelă inundată de narcise sau iriși, fără a fi neapărat un pantheist, ci e mânat de convingerea că raiul e în orice părticică pe care o vedem, simțim sau pe care călcăm... După ce am pășit peste ea, nimic nu mai e la fel.”

Citește și: Salonul nr. 6, în premieră la Teatrul Tony Bulandra

Cu zeci de ani în urmă, la doar câteva sute de metri de clădirea care azi găzduiește Galeriile Carol, se afla una dintre ariile emblematice ale orașului București: Târgul Moșilor. Spațiu mai degrabă proto-urban, în care negoțul de tip medieval se grefa pe formele unui capitalism aproape la fel de incipient ca regalitatea ce le dă nume, acest areal eminamente comercial își propagă spiritul în trade art-ul post-modern al proximităților, implicit și în Galeriile Carol.

Așa cum se face astăzi art safari, cei care au clădit și populat această zonă citadină făceau, până mai ieri, goods safari. (Lista notorie a lui Caragiale este, dacă nu exhaustivă, definitorie.)

“Ce au în comun aceste locuri este experiența curiozității și a cunoașterii, a căutării și întâlnirii cu cel puțin un necunoscut și mereu cu Necunoscutul: fiecare ieșire în târgul acesta însemna revederea banalului într-o formă nouă și a extraordinarului în forme bizare, intrigante, poate înspăimântătoare, dar întotdeauna memorabile. Nu vă promitem (în caz că v-ar fi tentat) întâlniri „cu sufletul la gură” în Galeriile Carol, dar ne-am propus să vă dăm, cu fiecare expoziție sau eveniment, ocazia de a vă fi felicitat pentru vizitare”.

Lecţia naturii, la Galeria Posibilă

Cea de-a treia ediție a Festivalului Internațional Bucharest Art Week, desfăşurată între 4 şi 12 noiembrie, examinează felul în care artiști contemporani, curatori și teoreticieni se situează față de tema naturii și tradiția peisajului. În formularea acestui proiect de cercetare vizuală, Oana Tănase, curatoarea invitată să propună conceptul și structura ediției BAW 2016, a păstrat interesul pentru acele procese artistice care focalizează, intensifică și cultivă tema centrală a evenimentului, natura.

Participanți BAW 2016 (în ordine alfabetică): Cristina Bogdan & V. Leac, Noa Bronstein, Rob Carter, Matei Câlția, Florin Ghenade, Brynn Higgins-Stirrup, Lumír Hladík, Valentina Iancu, Nicu Ilfoveanu, Jacob Korczynski, Matthew Kyba, Marianne Lanavère, Adina Mocanu, Shani K. Parsons, Ștefan Rusu, Soft Turns / Sarah Jane Gorlitz & Wojciech Olejnik, Iulia Toma & Claudiu Cobilanschi, Joani Tremblay, Livia Ungur & Sherng-Lee Huang.

În 5 noiembrie, a fost lansat catalogul-insert (online): Lecția naturii

După vernisarea, ieri, a expoziţiei Lecţia naturii III de la Oranjeria Tranzit, tranzit.ro din Bucureşti, astăzi între orele 18:00 şi 20:00, publicul este invitat la o sesiune de Conferințe și dialoguri cu  Marianne Lanavère, Joani Tremblay, Florin Ghenade, Matei Câlția, la Cerefrea / Villa Noël

Mâine, 9 noiembrie, între orele10:00 şi 12:00, puteţi urmări o prezentare oferită de curatorul, editorul, artistul Ștefan Rusu, la Universitatea Naţională de Arte Bucureşti / Departamentul Imagine Dinamică și Fotografie



Sâmbătă, 12 noiembrie, la ora 19:00, sunteţi invitaţi la lansarea cărţii Borrowed Territories, de Lucian Bran, ce va avea loc la Galeria Posibilă 

Bucharest Art Week este un eveniment anual organizat de Asociatia pentru Promovarea Artelor Contemporane, finanțat anul acesta de AFCN, sesiunea a II-a 2016, Proiecte Culturale, ARCUB - Centrul Cultural al Municipiului București prin Programul București, Orașul In-Vizibil și AFCN, sesiunea I 2016, Proiecte Editoriale.

Actrițele Nicoleta Lefter, Mihaela Drăgan și Ada Mușat revin la Galeria Posibilă, în 18 noiembrie, la ora 20:00, cu performance-ul De ce nu sînt eu Marilyn Monroe, inspirat din volumul de poeme de Adela Greceanu, Și cuvintele sînt o provincie,

“Reverie”

Institutul Cultural Român de la Viena prezintă în perioada 8 noiembrie – 2 decembrie expoziţia rêverie semnată de Gabriela Culic. Vernisajul a avut loc marţi, 8 noiembrie, în prezenţa artistei şi a curatorului Ana-Maria Altmann.

„Linişte. O răsuflare. O bătaie din aripi şi suntem liberi. Ca o reminiscenţă a unei perioade în care doar vântul şi croncănitul păsărilor  spărgeau liniştea unei realităţi pustii şi echilibrul lumii dăinuia ca un instinct primordial în toate fiinţele vii, pânzele Gabrielei Culic ne amintesc de o dorinţă greu explicabilă. Inspirată   de zborul păsărilor, artista creează în lucrările ei o atmosferă unică de linişte şi libertate în care nimic nu este ameninţător. Gabriela Culic preia – ca printr-o suavă strângere de mână – privitorii  şi îi conduce lin într-o lume depărtată de realitatea cotidiană în care ochiul şi sufletul descoperă doar ceea ce trebuie să fie; linişte şi siguranţă. Transpuşi astfel într-un univers care în acelaşi timp a existat  şi nu a existat, pe care au siguranţa că îl cunosc şi totuşi nu-l cunosc, privitorii se surprind  transportaţi  într-un  timp   ancestral   a   cărui   percepţie   despre   începutul   tuturor fiinţelor se derulează secvenţial în moduri mereu noi şi diferite. Ca un contrapunct de-a dreptul paradoxal al unei societăţi din ce în ce mai dinamice şi mai tehnologizate, în care noţiunea timpului a deviat deja de pe orbita unei conştiinţe de sine narcisiste, Gabriela Culic deschide ferestre spre lumi care, asemenea viselor, se află în afara timpului măsurabil, neavând absolut deloc nevoie de acesta.  Asemenea viselor, cosmosul creat de Gabriela Culic se supune cu   acurateţe ritmului straturilor picturale care se condiţionează reciproc, fac referire unele la celelalte şi în ciuda complexităţii lor nu rămân niciodată de nepătruns. Propriul sine găseşte mereu în nevoia de armonie o busolă care ajută la orientarea în universul multidimensional al lucrărilor. Iar acolo, în acest punct dincolo de spaţiu şi timp, întâlnim din nou această dorinţă, această aspiraţie interioară tăcută pe care nu dorim să o numim, iar acum nici nu mai este necesar să o facem, pentru că învăţăm să visăm din nou de la început. Dintr-o dată se face linişte. Ceaţa se aşterne ca un văl călduros pe solul obosit după trecerea verii. Păsările se mai zbat o dată peste pământul negru şi argilos al începutului de iarnă, se opresc pentru un moment – şi îşi iau zborul. O răsuflare. O bătaie din aripi şi suntem liberi”, scrie criticul Ana-Maria Altmann       

Gabriela Culic s-a născut în 1965 la Bucureşti. A absolvit în 2003 Universitatea Naţională de Arte din Bucureşti. În ultimii 15 ani, artista a avut numeroase expoziţii în România  şi pe plan internaţional  şi a obţinut multiple premii  şi distincţii. În prezent, Gabriela Culic trăieşte şi lucrează la Bucureşti şi Berlin. Expoziţia rêverie poate fi vizitată la sediul Institutului Cultural Român de la Viena în perioada 8 noiembrie – 2 decembrie (cu excepţia zilelor de 30 noiembrie şi 1 decembrie.

 

111 desene la Galeria Quadro din Cluj

Expoziția 111 desene de Kancsura Istvan este ocazionată de publicarea cărții de artist omonime cu prilejul împlinirii de către artist a vârstei de 75 de ani. În cadrul vernisajului de astăzi, la ora 18:00, va avea loc o discuție între Székely Sebestyén György și artist.

Kancsura István (n. 1941, Budapesta) este unul dintre exponenții de marcă ai vieții artistice clujene, care își prezintă însă rareori creațiile publicului larg.

Studiile artistice și le-a finalizat la Institutul de Arte Plastice Ion Andreescu. În paralel cu pictura, dezvoltarea carierei sale artistice a fost determinată de curentele moderne din arta anilor ‘60-‘70, în principal, de către arta cinetică. Particularitatea artei sale constă în îmbinarea tradiției picturii cu tendințele moderne, sub forma unui univers vizual determinat de valorile spirituale ce transcend estetica. Desenele prezente în cadrul expoziției – în care de multe ori un loc important îl ocupă și cuvântul scris – se mișcă liber în spațiul de intersecție dintre arta plastică, poezie și meditație.

Așa cum apreciază însuși artistul, aceste desene nu sunt schițe, nici crochiuri ce demonstrează talentul sau îndemânarea personală, ci „telegrame spirituale”, „strigăte solemne” despre viață.

Expoziția este deschisă până în 25 noiembrie

Imagini  ce povestesc despre “Mormânt romantic pentru Pasolini”

Ultimul eveniment ART on DISPLAY din acest an, organizat de Asociația Ephemair, prezintă sfârșitul fericit al expoziției Mormânt romantic pentru Pasolini, prezentat în cadrul aceluiași program anul trecut în spațiul Kube Musette.

Datorită vandalizării lucrării Ulise, de Alexandru Rădvan, organizatorii au fost nevoiți să închidă expoziția la doar câteva zile după vernisaj, în urma acestui incident rămânând o mulțime de întrebări fără răspuns, presupuneri și scenarii mai mult sau mai puțin apropiate de realitate. Ceea ce a rămas în urmă a fost o lucrare vandalizată și un spațiu gol în care în mod ilegal și abuziv a avut loc un eveniment nocturn cu sfârșit nefericit.

La un an de la acest incident, la Kube Musette, este prezentată lucrarea refăcută de această dată în material definitiv (bronz).

În 12 noiembrie la Kube Musette va avea loc finisajului expoziției Bronz.


Programul cuprinde, la ora 17:00, o discuție pe tema asumării gesturilor radicale în discursul artistic atât față de propriile structuri de funcționare, cât și față de societatea căreia îi sunt adresate aceste mesaje. Moderatoarea discuției va fi Mihaela Dedeoglu (jurnalist cultural RFI). Participă: Alexandru Rădvan (artist vizual) și Suzana Dan (manager Asociația Ephemair și inițiatoare a programului ART on DISPLAY).

Discuţia va fi urmată, la ora 18:30, de un recital susținut de Magnets Duo (Dan Mitrofan şi Cătălin Milea)

Alexandru Rădvan a expus constant în ultimii zece ani atât în ţară, cât şi în străinătate, devenind un nume de referinţă al artei contemporane româneşti de după anul 2000. Creaţia sa este gândită pe cicluri ample de lucrări – seriile Imperator, Minotaur, Constantin cel Mare, Omagiul lui Iuda, Christ – care fac adesea trimitere la mituri şi mitologii. Artistul este preocupat de-a lungul timpului de relaţia pe care societatea contemporană o are cu miturile, mitologiile si religiile străvechi. Este omul contemporan capabil să descifreze şi să înţeleagă miturile străvechi? Se mai poate el raporta la religie aşa cum au făcut-o înaintaşii noştri?

Citește și: De la tradiţie la avangardă în jazz

Lucrările lui Rădvan vorbesc cu privitorul, îl provoacă atât mental, cât şi sensibil. Este o artă structurată şi gândită pe ideea de forţare şi interogare a limitelor. Arta lui Rădvan nu îndeamnă la o privire contemplativă, ci la o privire care scrutează până în adâncul viscerelor subiectul discutat.

„Cred în capacitatea imaginilor de a povesti. Cred că pictura este un fenomen viu, care nu se poate aborda cu circumspecţie şi atenţie, ci total, fără grija că s-ar putea să ieşi sifonat din acestă confruntare. Ca într-o bătaie”, mărturisea artistul.

Lucrările sale se regăsesc în importante colecţii publice şi particulare din Austria, Belgia, Grecia, Italia, Israel, Germania, SUA şi România.

Chitaristul Dan Mitrofan și saxofonistul Cătălin Milea cântă împreună de mai bine de doi ani, timp în care au experimentat diferite idei şi contexte muzicale. Într-o după-amiază au mers într-un studio și au înregistrat un material complet ce gravitează între jazz modern, muzici alternative și momente de muzică improvizată. Și pentru că magnetismul, magia și chimia ne-farmazonică s-a întâmplat și la înregistrări, cei doi muzicieni s-au decis să pună aceste piese pe un album, pe care să îl poată asculta toți cei care doresc să audă jazz românesc actual. Cele nouă piese ce urmează a fi incluse pe albumul numit Evocative evocă momente intense sau aparent nesemnificative din viața lor și încearcă să transpună muzical impresia lăsată de aceste experiențe trăite într-un anumit context fizic, emoțional, cronologic, cardinal. Prin asociere sinestezică acea stare, frame of mind, apare ca esență, mostră, ca un parfum, o imagine cu capacitatea de a evoca sau creea noi amintiri, devine un portal temporal.

[citeste si]

Proiectul ART on DISPLAY, inițiat și organizat de către Asociația Ephemair în 2014, intervine în vitrinele unor spații neutilizate temporar sau amplasate în imobile cu un grad de risc ridicat pentru accesul public, generând noi spații pentru prezența și vizibilitatea artei contemporane în viața orașului. ART on DISPLAY activează aceste locuri și atrage totodată atenția asupra unei probleme încă nerezolvate legate de comfortul vizual urban din București prin aceste intervenții și instalații site specific.

Din 2014 și pînă în prezent Asociația Ephemair a produs și prezentat publicului peste treizeci de expoziții și instalații site specific în programul ART on DISPLAY.

"November", la New York

Institutul Cultural Român din New Yorkvernisează vineri, 11 noiembrie, între orele 19.00 şi 21.00,expoziția de pictură: November a artistei Ioana Niculescu-Aron.

Absolventă a Universităţii Naționale de Arte București, secția Pictură, în 2015, Ioana Niculescu-Aron (n. 1994, București) a fost admisă, în același an, la programul de master Strategii de creaţie în pictură, la aceeași universitate. De asemenea, a urmat un program de studii de licență la Accademia di Belle Arti di Brera, din Milano (2014-2015), cu o bursă Erasmus, și unul de master în arte frumoase la HEAR (Haute école des arts du Rhin), din Strasbourg-Mulhouse, Franța (2016).

A avut deja mai multe expoziții personale: Chintesenţe, în 2014, la SmartChange din București; MEREU: 8 Rue Seveste, 75018 Paris, în 2016, la Europe Gallery din Brașov și la Go Contemporary din București. Cea mai recentă expoziție personală a sa, Equilibrium, a avut loc la Artifact Gallery, din Lower East Side, New York (iunie-iulie 2016), şi s-a bucurat de succes, fiind prezentată şi de revista "Art Reveal Magazine".

De asemenea, a participat la numeroase expoziții de grup, în țară și peste hotare (Italia, Franța, Germania, SUA), precum și la tabăra de restaurare şi pictură de la Centrul Cultural Arcuş (2014).

A obținut mai multe premii, burse și distincții, între care: Bursă Erasmus la „Accademia di Belle Arti di Brera“, Milano, Italia (2014-2015); câştigătoarea concursului „Scara”, Galeria Laborna, Bucureşti (2014); Bursă de merit oferită de Universitatea Naţională de Arte Bucureşti (2014-2015); Prima artistă selectată pentru participare la proiectul „99 Lovers from around the world” (curator Muni Leykauf, din München, Germania, 2015).

Expoziția este deschisă până în 24 noiembrie.

 “Dezrădăcinat”

Joi, 10 noiembrie, la ora 18:00, în Mica Galerie a Institutului Român de Cultură și Cercetare Umanistică de la Veneția, va avea loc vernisajul expoziției de artă contemporană aparținând artiștilor Aurel Vlad și Cătălin Bădărău, curator Cosmin Năsui.

Expoziția are ca temă refugierea, dezrădăcinarea, migrația forțată, azilul, relocarea — realități istorice, politice și sociale și totodată teme ale condiției umane care-i preocupă deopotrivă pe artiștii Aurel Vlad și Cătălin Bădărău.

Lucrările lui Aurel Vlad din expoziția Uprooted/Dezrădăcinat reprezintă mai mult sau mai puțin metaforic exilul dintr-o Grădină a Edenului (localizat în zona geografică a conflictului actual din Orientul Mijlociu) ca o temă de inspirație biblică recurentă istoric, dar actuală ca fenomen social al refugiaților alungați din paradisul locuințelor lor. Personajele modelate în tablă de zinc de Aurel Vlad se luptă cu propriile lor rădăcini, desprinși la propriu, dar și metaforic, din Pomul Vieții sau Pomul Cunoașterii, sau călătoresc ca niște umbre fără corp.

Cătălin Bădărău prezintă fenomenul perpetuu al migrațiilor în video instalația Derail, realizată pe baza sculpturii sale cinetice, de mari dimensiuni, cu același titlu, în care sute de personaje sculptate sunt făcute să plutească pe apă într-un circuit continuu. Lucrări precum Wasted sau The Rest sunt expresii supradimensionate de portret și mâini, realizate din silicon, ce sunt deformate voit de suportul pe care sunt expuse.

Aurel Vlad (n. 1954, Galați) este sculptor, desenator și gravor, profesor universitar la Universitatea Națională de Arte București, personalitate de prim rang a artei românești contemporane. Din 1990 este membru al Uniunii Artiștilor Plastici din Romania. Absolvent al Institutului de Arte Plastice 'Nicolae Grigorescu' București, Secția Sculptură, clasa profesor Geta Caragiu Gheorghiță și prof. Marin Iliescu (1980-1984), Aurel Vlad este, din anul 2008, Decan al Facultății de Arte Plastice, Universitatea Națională de Arte București.

Cătălin Bădărău (născut în 1981) este sculptor, doctor în arte vizuale și asistent universitar la departamentul Sculptură / Facultatea de Arte Plastice din cadrul Universității Naționale de Arte din București. Între 2005-2007 a urmat Studii Masterale în cadrul Universității Naționale de Arte din București, Facultatea de Arte Plastice, Departamentul Sculptură, coordonator Conf. univ. dr. Aurel Vlad. În 2007 a absolvit Universitatea Națională de Arte din București, Facultatea de Arte Plastice, Secția Sculptură, coordonator: Conf. univ. dr. Aurel Vlad. Începând cu 2007 este asistent universitar în cadrul Universității Naționale de Arte din București, Facultatea de Arte Plastice, Secția Sculptură. Din 2007 este membru UAP București — Filiala Sculptură. A participat la un mare număr de expoziții naționale și internaționale (Germania, Italia, Franța, Turcia, Polonia, Republica Moldova).

Citește și: „Manifest pentru dialog" despre educația în familie, în spectacolul "#minor"

Cosmin Năsui este curator, critic de artă, manager cultural, evaluator de artă contemporană. Are experiență curatorială și de critică de artă de 17 ani. Este fondator al celei mai largi platforme online românești pentru susținerea și promovarea artei contemporane românești www.modernism.ro. Este managing partner la Năsui collection & gallery (www.cosminnasui.com), care expune, reprezintă și promovează în țară și străinătate o selecție atentă de artiști contemporani români. Este senior curator la muzeul privat PostModernism.

Google News icon  Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DCNews și pe Google News

WhatsApp
pixel