Arheologii au descoperit un tunel secret în Turcia. Acesta duce către un complex subteran vechi de mii de ani
Arheologii au descoperit sculpturi antice rare ale zeilor asirieni într-un complex subteran din sud-estul Turciei - o descoperire fără precedent care ar putea indica utilizarea unei "politici ușoare" într-o regiune de frontieră a celui mai puternic imperiu din lume, acum aproape 3.000 de ani.
Scena sculptată înfățișează cel puțin șase zei, printre care Hadad, zeul mesopotamian al furtunilor, zeul Lunii Sîn, zeul Soarelui Šamaš și Atargatis, zeița fertilității din regiune. Aceasta este descrisă într-un articol publicat astăzi în revista Antiquity, conform National Geographic.
Natura descoperirii este, de asemenea, neobișnuită: poliția a găsit complexul subteran în 2017, după ce a urmărit un pasaj secret până la acesta dintr-o casă modernă cu două etaje din satul Bașbük, situat la aproximativ 50 km de orașul Șanlıurfa.
Co-autorul articolului și filologul Selim Ferruh Adalı de la Universitatea de Științe Sociale din Ankara spune despre complex că pare că a fost dezgropat pentru prima dată când casa a fost construită, câțiva ani mai devreme. Dar descoperirea nu a fost raportată autorităților, așa cum prevede legea turcă. În schimb, jefuitorii au construit un tunel de la casă la pasajele subterane. Jefuitorii au fost prinși în cele din urmă, iar aceștia nu par să fi deteriorat sculpturile.
Mehmet Önal, autorul principal al articolului și șeful catedrei de arheologie de la Universitatea Harran din Șanlıurfa, a văzut prima dată sculpturile subterane la lumina pâlpâitoare a unei lămpi.
"M-am simțit ca și cum aș fi participat la un ritual", își amintește el. "Când m-am confruntat cu ochii foarte expresivi și cu fața maiestuoasă și serioasă a zeului furtunii Hadad, am simțit un ușor tremur în corp."
Complexul subteran deține sute de metri de pasaje
Complexul subteran este format din sute de metri de pasaje, scări și galerii săpate în roca de bază. Atât complexul, cât și sculpturile par neterminate, iar cercetătorii speculează despre construcție, că s-a oprit în mod neașteptat, probabil la începutul secolului al VIII-lea î.Hr.
O inscripție de lângă sculpturi arată un nume parțial, despre care cercetătorii cred că se citește "Mukīn-abūa". Este posibil ca el să fi fost Mukīn-abūa menționat în registrele asiriene în urmă cu aproximativ 2.700 de ani ca guvernator al capitalei provinciale Tušhan, la aproximativ 145 km la est de actualul Bașbük.
Dacă lectura este corectă, sugerează Adalı, s-ar putea ca Mukīn-abūa să fi ordonat construirea complexului subteran și realizarea sculpturilor, doar pentru ca lucrările să înceteze atunci când nu a mai fost guvernator.
Concept și cultură
Zeii antici sunt înfățișați în procesiune pe un panou de 3,65 m lățime al peretelui de piatră. Pot fi văzute șase fețe, iar patru dintre zei sunt identificabili - zeul furtunii Hadad, de exemplu, poartă un trio de fulgere. Fiecare portret sculptat delicat, dintre care cel mai mare are o înălțime de peste un metru și jumătate, prezintă capul și partea superioară a corpului unui zeu, cu linii ale imaginii evidențiate cu vopsea neagră, probabil ca un ghid în timp ce artiștii tăiau mai multă piatră pentru a arăta figurile în relief.
Adalı remarcă faptul că, deși unele trăsături ale zeilor sunt distinct asiriene - cum ar fi pozițiile lor rigide și stilul special al părului și bărbii lor - multe detalii ale sculpturilor arată influențe puternice din cultura aramaică locală.
Arameii au trăit în regiune timp de secole înainte de a cădea sub dominația Imperiului Asirian în expansiune rapidă în secolul al IX-lea, ajungând sub controlul regilor care locuiau departe spre est, în nordul Mesopotamiei.
Inscripțiile sculpturilor sunt scrise în aramaică
Adalı observă, de asemenea, că inscripțiile de lângă sculpturi sunt scrise în aramaică și dau numele aramaice ale zeilor, mai degrabă decât numele asiriene ale acestora. "Este vorba în primul rând de simbolismul aramaic pe care îl găsim, îmbinat cu stilul asirian", spune el, adăugând că amestecul deliberat ar fi putut fi o încercare a conducătorilor asirieni îndepărtați de a se integra cu liderii locali, mai degrabă decât de a conduce prin forță.
Arheologul Davide Nadali de la Universitatea Sapienza din Roma este de acord că amestecul artistic unic de caracteristici asiriene și aramaice din sculpturi aruncă o lumină politică interesantă asupra relației dintre puternicul imperiu și unul dintre teritoriile sale cheie.
"Inscripțiile în aramaică subliniază intenția de a avea un dialog cu comunitățile locale, [în timp ce] utilizarea stilului figurativ asirian arată nevoia de a interacționa cu puterea politică asiriană", spune el într-un e-mail.
Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DCNews și pe Google News