![Fotografie de la Skitterphoto/ Pexels Fotografie de la Skitterphoto/ Pexels](https://media.dcnews.ro/image/202211/w670/motorina-din-rusia_24477000.jpg)
Următorul front al crizei energetice din Europa va fi motorina. Acesta este avertismentul lansat de AIE, Agenția Internațională pentru Energie, având în vedere interzicerea totală a importului de petrol din Rusia care va fi implementată în întreaga UE în februarie.
Un termen limită care îi împinge pe comercianții europeni să se umple cu motorină rusească, un pic ca ceea ce s-a întâmplat cu metanul. Și pentru că sursele alternative rămân limitate, potrivit experților.
Graba stocului
După oprirea numai a țițeiului, care va intra în vigoare în decembrie, pe 5 februarie 2023 Uniunea Europeană va interzice importurile tuturor produselor petroliere rusești, inclusiv motorină. În timp ce așteaptă să se bazeze pe alții, totuși, Europa se grăbește să-și umple rezervoarele cu cât mai multă motorină din Rusia.
”Carfurile de motorină rusească destinate regiunii de stocare Amsterdam-Rotterdam-Anvers au crescut la 215.000 de barili pe zi între 1 și 12 noiembrie, o creștere cu 126% față de octombrie”, scrie Europa Today.
Rusia va fi înlocuită cu SUA și Orientul Mijlociu
Problema este că, în ciuda eforturilor de reducere a dependenței de rafinăriile din Moscova, motorina rusă încă reprezintă în prezent 44% din totalul importurilor de combustibil pentru transportul rutier. Reducerea bruscă a importurilor din Rusia va însemna găsirea de furnizori de încredere și ”generoși”: ”UE va trebui să asigure aproximativ 500-600 de mii de barili pe zi de motorină pentru a înlocui volumele rusești – spune analistul Eugene Lindell – Livrări alternative vor veni din Statele Unite, Statele și (țările) la est de Suez, în principal din Orientul Mijlociu și India.”
Noi creșteri de preț
Tranziția riscă să aibă consecințe grave asupra prețurilor la pompe și a inflației: ”Concurența pentru barilii de motorină non-rusă va fi acerbă”, a avertizat AIE. După cum se vede în cazul gazelor naturale lichefiate, țările UE vor trebui să se lanseze pe piața internațională încercând să obțină cât mai multe aprovizionare.
Și pentru a face acest lucru, ei vor trebui inevitabil să-și depășească concurenții. De aceea, prețurile la motorină în Europa urmează să crească. Deja astăzi, prețul motorinei în Bătrânul Continent este cu 70% mai mare decât acum un an.
Potrivit AIE, nu va exista nicio îndoială că vor exista creșteri de preț: dacă este ceva, problema este cum să împiedicăm creșterea prea mare a prețurilor. Una dintre provocările în acest sens va fi creșterea „capacității de rafinare” în cadrul UE. Dar pentru ca acest lucru să se întâmple, va fi necesară și rezolvarea unei serii de probleme, inclusiv a tensiunilor sindicale precum cele care au afectat recent o mare parte a rafinăriilor din Franța.
Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DCNews și pe Google News
- Știrea zilei e despre Carmen Brumă. Nimeni din presă n-a scris despre asta!
- Noi informații despre problemele navei spațiale Starliner. Ce au descoperit inginerii
- Diferența dintre Ambulanță și SMURD. Când și unde intervine fiecare. Raed Arafat, explicații din sistem/ VIDEO
- BANCUL ZILEI: Între vecini, la Vaslui
- Motivul crimei de la Brăila. Ipotezele luate în calcul de anchetatori
- Ciolacu, replică pentru Geoană: E de noaptea minții! / video
- Victorie de etapă pentru investitorul Alin Bucur. Plaja Caelia a primit „undă verde“ de la Tribunalul Constanța
- „Cazul Lasconi” se repetă în familia lui Elon Musk. Miliardarul se laudă că a dezmoștenit-o pe fiica lui trans și a declarat-o moartă. Aceasta a ripostat în presă
- Reacția unui profesor după ce un coleg a venit în fustă: Să încercăm să înțelegem de ce e supărată lumea pentru cum se îmbracă Nae la facultate
- Continuă coaliția PSD - PNL după alegeri? Alina Gorghiu: Sper să nu se supere nimeni că îndrăznesc să am această opinie / video