Anchetă privind accidentul aviatic din martie 2022, în care opt militari români au murit. Chirieac, observații-cheie
Data publicării:
Autor: Rodica Mitu
WhatsApp
Inquam Photos / Liviu Chirica
Inquam Photos / Liviu Chirica
Apar noi detalii din ancheta privind accidentul aviatic din 2 martie 2022, în care opt militari români şi-au pierdut viaţa.

Un elicopter IAR 330 PUMA, cu şapte oameni la bord, s-a prăbuşit atunci la scurt timp după ce a plecat în căutarea unui avion MiG 21 LanceR care dispăruse de pe radar.

„E nevoie ca cineva să îşi asume responsabilitatea", a spus Mihai Gâdea, miercuri seară, la Antena 3. „Eu cred că lucrurile sunt mult mai amestecate decât apar, în acest moment, în anchetele de presă”, a zis analistul politic Bogdan Chirieac, prezent în platou. „Sunt pasionat de aviație, a fost prima mea pasiune, după jurnalism. Haideți să clarificăm câteva lucruri pentru publicul larg. În primul rând, decizia finală de a decola este a pilotului comandant. Acolo erau niște condiții speciale. Este foarte greu să zbori cu elicopterul noaptea. Civilii nu prea zboară, militarii, da, pentru că au un antrenament special. Deci zborul pe timp de noapte este foarte greu, nu ai lumini de reper, mai ales că era furtună. Aveți în ce ne-ați citit dumneavoastră (n.r. i se adresează lui Mihai Gâdea) când întreabă pilotul comandant: Avem pământ? Ei au un giroorizont. Copilotul îi spune: E nașpa, suntem înclinați. Pentru publicul larg, givrajul este atunci când se depune gheață pe aripi. Când s-a depus acea gheață, dispare portanța. Un aparat de zbor rămâne în aer având două componente: portanța, aripile la avioane sau elice la elicoptere, și motorul. Așa se întâmplă. Cu gheață pe aripi, portanța dispare și te duci la sol, te învinge gravitația. Acest elicopter, fiind mai vechi, nu are bordul de atac al aripilor încălzite.

Există zone în atmosferă, mai ales în unele condiții meteorologice, unde moleculele de apă sunt în suspensie, deci nu sunt nici gheață, fulgi de zăpadă, nici ploaie. Când trece un obiect cu viteză foarte mare, cum este pala unui elicopter, care nu e de metal, sau aripa unui avion, se depune gheață. El nu are cum să știe automat că acolo era o zonă de givraj. (...) Mai departe, s-a dat ordinul de întoarcere. Înțeleg că, din momentul decolării elicopterului și până la prăbușire, au trecut foarte puține minute. După ce au pierdut contactul radio, au dat ordinul de întoarcere. Toate convorbirile respective sunt înregistrate în turnul de control. Așa este procedura. Absolut orice comunicare!”, a zis Bogdan Chirieac.

„Mai este un lucru foarte important care trebuie lămurit de anchetă. Înțeleg că elicopterul acela putea să ducă cinci oameni cu echipamente. Lângă dânșii, s-au mai dus doi scafandri. Greutatea suplimentară, combinată cu condiții pe timp de noapte, condiții meteo deosebite, givraj... Ați văzut că piloții au fost impecabili. Au procedat după regulamentul de zbor”, a mai zis Bogdan Chirieac. 

Google News icon  Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DCNews și pe Google News

Acest articol reprezintă o opinie.

WhatsApp
Iti place noua modalitate de votare pe dcnews.ro?
pixel