Data actualizării:
Data publicării:

Alexandru Cumpănașu: Vorbim de trădare! Protestul cu pumnul nu înseamnă democrație

Autor: DCNews Team
WhatsApp

Alexandru Cumpănașu, președintele Coaliției Naționale pentru Modernizarea României, acuză de trădare funcționari ai statului care au acționat astfel încât Comisia Europeană să plătească mai puțin României. Într-un interviu acordat DCNews, Cumpănașu abordează și tema recentelor proteste de stradă, din perspectiva noii legislații promovate de MAI.

Alegeri parlamentare 2024

Ce se întâmplă cu fondurile europene. Ce nu merge? De ce mai mult ne împrumutăm decât cheltuim din fondurile UE?
-Multe nu merg. În primul rând lipsă de voința și ticăloșia unor decidenți politici și funcționari din ultimii 3 ani pentru care absobtia fondurilor a reprezentat un aspect secundar...


-În ce a constat această ticăloșie?
-În mai multe: complicitatea cu țări al căror interes pentru cheltuirea banilor europeni de către România a fost și continuă să fie doar unul aparent. În realitate, cu cât România cheltuie mai puțin cu atât mai mică este contribuția acestor state la bugetul UE. Eu nu condamn aceste state, ci pe trădătorii din interior. 


-Nu sunt cuvinte prea grele totuși? 

-Nu. România a făcut pasul decisiv pentru aderarea la UE însă este departe de integrare. Iar fondurile nerambursabile ar fi trebuit să fie țintă, obiectiv principal al tuturor liderilor români pentru dezvoltarea, modernizarea acestei țări. Interacțiunea mea aproape zilnică cu mediul diplomatic m-a învățat câteva lucruri: că și într-o familie există interese iar în familia europeană odată intrat nu mai ești copilul ce trebuie ajutat, ci un rival și un competitor. Acest lucru este firesc și din păcate prea puțini au ieșit din logica de pre-aderare!

-Ce a fost greșit și cum ar trebui procedat?
-O să încerc să fiu sintetic: relația parteneriala cu statele membre sau CE, în locul unor extreme ce au distrus puterea de negociere a României: unii s-au transformat în slugi ale intereselor unor țări sau multinaționale pentru diverse avantaje sau demnități, alții au abordat atitudinea anti-occidentală și implicit anti-europeană fără a comunica suficient și clar cu instituțiile europene. Între aceste extreme, șacalii europeni au simțit slăbiciunea României și au exploatat-o.


-Domnule Președinte, nu înțeleg ce legătură are cu fondurile UE. 
-Eu vă explic simplu: funcționarii unor instituții din România au lucrat și lucrează pentru interesele private sau publice din diverse țări europene și nicidecum pentru interesul României, de a avea banii aduși în țară cât mai repede. Desigur, nu exclud prostia, incompetența, delăsarea sau lenea pur și simplu.


-Într-adevăr, după 3 ani absorbția fondurilor UE este foarte mică. 
-Da. Undeva în jur de 5 la sută. Ce explicație poate avea un om cu minimum un neuron despre această situație decât aceea că din interior ne sabotăm singuri?! Deja nu mai putem vorbi de lipsă de experiență, expertiză etc. Am avut 9 ani în exercițiul anterior și acum trebuia să meargă "ca uns" mecanismul. 


-De ce nu merge? 

-Pentru că am avut un an 2016 cu "șomaj tehnic" la MFE, un an pierdut pentru România, pentru că nu am știut ce vrem: un minister, 2 ministere, 10 ministere care să se ocupe de fondurile europene, pentru că abia după 3 ani avem în sfârșit un cadru legal pentru asigurarea cofinanțării pentru mediul non-profit și universitar, pentru că am negociat extrem de prost acordul de parteneriat cu CE, prioritățile și modul de alocare a banilor, sau pur și simplu datorită delăsării unor funcționari pentru care nu au existat până anul acesta ținte clare de care să vizeze gradul de absorbție... 

-Din comunicatele primite până acum am văzut cum CNMR este extrem de implicată în schimbarea acestei stări de fapt. 
-Aproape toate structurile non profit, universitar-academice, administrație publică locală și mediul de afaceri românesc și-au dat mâna și nu mai tolerează această situație. Vrem să lucrăm împreună cu Ministerul Fondurilor Europene la un cadru legislativ care să simpllifice viața beneficiarilor, să responsabilizeze AM-urile și să determine ținte clare de absorbție. Dau exemplu promulgarea de către Președinte a legii prin care se legiferează pragul de co-finanțare, ordonanța de deblocare a posturilor în administrație pentru personalul contractual pe proiecte din fonduri UE. Și,în parteneriat cu MFE și cu Parlamentul, vom continua crearea unui cadru legal adecvat dar și combaterea abuzurilor instituțiilor față de beneficiari care au acum statutul de "cerșetori" ai statului lovindu se nu de puține ori de aroganța, lipsă de asumare sau incompetența în relația cu beneficiarii.


-Nu e prea ambițios?
- Eu îl văd un plan simplu, cu tot respectul. Ține exclusiv de determinarea, perseverența și unitatea celor mulți. Au trecut 3 ani și CNMR s-a sudat mai mult ca oricând iar acum nu vom mai permire nimănui să-și bată joc nici măcar de un singur beneficiar care lucrează corect. Așa cum vom susține pe toți cei care din zona de stat vor depune eforturi pentru a trata beneficiarii cu respect, corectitudine și vor înțelege că banii europeni sunt ai românilor, iar dânșii doar îi administrează în numele nostru. Nu vreau să fiu incorect: sunt și funcționari care își fac treaba fără să le ceară nimeni și cărora nu avem ce să le reproșăm.

-Cum colaborați cu ministrul Marius Nica?
-Foarte bine. Domnul Nica a înțeles în ambele mandate nevoile beneficiarilor iar CNMR a fost și fi un partener de nădejde. În ambele mandate a reușit ca ministru, dar are nevoie de susținere. A fost eficient și parteneriatul cu Comisia pentru Afaceri Europene din cadrul Camerei Deputaților, am reușit cu Rovana Plumb la nivelul Parlamentului, prin lege, cofinanțarea din fonduri publice cu sprijinul MFE. Colaborarea CNMR cu Comisia fi astfel încât orice abuz al instituțiilor ce se ocupă de absorbția fondurilor UE să fie investigată prompt de către CAE.

-Sunteți așadar optimist cu privire la reglarea acestor mecanisme?
-Da, dar împreună cu colegii mei nu credem până nu vedem. S-au corectat multe din aberațiile acestui sistem, dar rămânem în același timp vigilenți la orice derapaj de mic. În acest sens am creat și Alianța Beneficiarilor de Fonduri Europene, la care au aderat deja SUTE de entități din întreaga țară. Dacă era nevoie de un "sindicat" și pe zona aceasta de fonduri UE, ei bine acum există și îi rog pe toți beneficiarii care au informații legate de orice abuz, incompetență sau ilegalitate să ne sesizeze! 

-Cum va raportați la ultimele evenimente ce au vizat protestele și la apariția unui nou proiect de întărire a rolului și autorității polițistului?
-Eu unul nu le văd legate pe cele două așa că le voi lua pe rând: orice manifestare a unor convingeri sau opinii de către cetățeni trebuie încurajată pentru sănătatea democrației. Din păcate, însă, "PROTESTUL CU PUMNUL" și abordările anarhice nu înseamnă democrație sau libertate. De asemenea, etichetarea și împărțirea într-un mod radical a societății nu este un mod acceptabil pentru CNMR de manifestare democratică.
În ceea ce privește statutul polițistului CNMR lucrează de un  an cu MAI la o nouă legislație care să creeze o societate bazată pe reguli și autoritatea aplicării legii. Va asigur că suntem la fel de vigilenți și la posibilitatea apariției și condamnării abuzurilor în relația cu cetățeanul. Că să răspund simplu, susțin personal ultima formă propusă de MAI a legilor ce reglementează aplicarea legii de către polițiști.

Google News icon  Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DCNews și pe Google News

WhatsApp
pixel