Alegătorii români din diaspora se pot înregistra online, anunță AEP
Începând de luni, alegătorii români care vor să voteze la alegerile prezidenţiale şi/sau la alegerile parlamentare 2024 prin corespondenţă sau la o secţie de votare din diaspora mai aproape de domiciliu sau reşedinţă se pot înregistra online pe portalul www.votstrainatate.ro, a transmis Autoritatea Electorală Permanentă (AEP).
Portalul cuprinde două secţiuni: Alegerea Preşedintelui României şi Alegerea Senatului şi a Camerei Deputaţilor. În cadrul fiecărei secţiuni se află două categorii: Alegător în străinătate la o secţie de votare şi Alegător în străinătate prin corespondenţă, conform unui comunicat de presă al AEP.
Alegătorul care vrea să se înscrie pentru votul prin corespondenţă este necesar să completeze un formular online, în care să scrie numele, prenumele, codul numeric personal, adresa de domiciliu sau reşedinţă, e-mail, dar şi opţiunea de transmitere în ţară sau la reprezentanţa diplomatică a votului prin corespondenţă.
La acest formular, alegătorul va trebui să anexeze copia scanată sau fotografia actului de identitate şi a documentului care arată dreptul de şedere, eliberat de autorităţile străine. Lista documentelor care dovedesc reşedinţa în străinătate este cuprinsă în Ordinul ministrului afacerilor externe nr. 373/2024, cu privire la documentele care atestă reşedinţa în străinătate cu scopul exercitării dreptului de vot prin corespondenţă la alegerile pentru Preşedintele României sau la alegerile pentru Senat şi Camera Deputaţilor şi pentru exercitarea dreptului de vot la alegerile pentru Senat şi Camera Deputaţilor.
Alegătorul român care va opta să voteze în străinătate la o secţie de votare va completa un formular online, în care va scrie numele, prenumele, codul numeric personal, e-mail, localitatea şi statul unde vrea să voteze, la care anexează copia scanată sau fotografia actului de identitate. Sublinem faptul că o secţie de votare poate fi înfiinţată la cererea a minimum 100 de cetăţeni din aceeaşi localitate sau dintr-un grup de localităţi.
După finalizarea procedurii de înregistrare pe portal, votantul va primi un e-mail de verificare care conţine un link valabil pentru 24 de ore, care trebuie să fie accesat pentru a confirma cerererea. În caz contrar, nu se va realiza validarea înregistrării. Soluţionarea cererii alegătorului din diaspora pentru votul la secţia de votare se face de către Autoritatea Electorală Permanentă, în termen de 10 zile lucrătoare de la confirmarea, de către acesta, a e-mailului de verificare.
Soluţionarea cererii alegătorului din diaspora pentru votul prin corespondenţă se face de către Autoritatea Electorală Permanentă, în termen de 5 zile de la confirmarea, de către acesta, a e-mailului de verificare.
Întrebări şi sesizări cu privire la procedura de înregistrare pot fi transmise la adresa de e-mail [email protected]. Cadrul legal în vigoare permite opţiunea votului prin corespondenţă doar la alegerile pentru Preşedintele României, respectiv la alegerile pentru Senat şi Camera Deputaţilor, aminteşte AEP.
Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DCNews și pe Google News