Ada Hausvater, despre un eventual mandat de manager al Teatrului Național București
Regizorul Ada Hausvater, director general al Teatrului Național din Timișoara, vorbit despre candidatura pentru postul de manager al Teatrului Național București.
LiterNet amintește că pe 24 iunie 2022, Ministerul Culturii a lansat Concursul de proiecte de management organizat pentru Teatrul Național "I.L. Caragiale" din București. Data limită pentru depunerea proiectelor de management și a dosarelor de concurs de către candidați a fost 18 iulie 2022. S-au înscris în cursă 5 candidați și, deși în principiu lista este confidențială (și la momentul acestui interviu nu există o confirmare oficială a ei), ea a apărut destul de repede în presă. Pe 4 august 2022, concursul a fost anulat.
LiterNet i-a intevievat pe cei 5 candidați. Astfel, întreabată despre ceea ce o recomandă pentru postul de manager al TNB, Ada Hausvater a subliniat:
„Realizările și experiența mea de aproape 17 ani ca director general al Teatrului Național din Timișoara, cu tot ceea ce înseamnă această acumulare din punct de vedere al construcției și al implementării strategiei și din punct de vedere al stăpânirii legislației - construirea unei structuri funcționale care are în centrul său identitatea Naționalului timișorean, recognoscibilă la nivel local, național și internațional, recuperarea și punerea în circuitul teatral a două noi săli de spectacol, înființarea primei fabrici de decoruri din România, construirea unei trupe puternice și a unui repertoriu bazat pe structura beneficiarului activității; faptul că, fiind regizor de teatru, am dezvoltat sistemul de management de teatru pornind de la sistemul lucid și dinamic de construcție permanentă din regie; capacitatea de a coagula oamenii în jurul ideilor și a conceptelor, înființarea Asociației Timișoara Capitală Europeană a Culturii fiind o dovadă evidentă în acest sens; și nu în ultimul rând, proiectul depus la Ministerul Culturii pentru acest concurs de management, pe 18 iulie 2022, mă recomandă pentru a fi managerul Teatrului Național din București”.
„Am început să lucrez la proiect în după-amiaza zilei de vineri, 24 iunie 2022, ziua în care s-a anunțat concursul. A fost foarte din scurt, dar în absența caietului de obiective - elaborat de Ministerul Culturii, caiet care cuprinde "setul de cerințe definite de autoritate pe care managerul trebuie să le îndeplinească prin intermediul instituției publice de cultură, într-o perioadă determinată de timp" - este exclusă scrierea proiectului de management. Nu se poate lucra în absența caietului de obiective care este documentul de bază care trasează sarcinile pentru următoarea perioadă de mandat și care transmite referințele în funcție de care previzionăm dimensiunile mandatului următor. Caietul de obiective dă structura musculară a viitorului mandat. În absența articulării acestei structuri, corpul viitor al mandatului nu se poate mișca în nicio direcție. Ministerul Culturii trasează aceste sarcini. În absența sau în constrângerea dată de targetul caietului de obiective întocmit, "proiecte bune, corecte, profunde" rămâne o sintagmă cu proporții pe măsură. Programele mandatului derivă din sarcinile din caietul de obiective.
Am construit proiectul de management prin respectarea 100% a sarcinilor din caietul de obiective, este o evidență. Ideea și dorința de a participa la concurs, atunci când urma să fie, le aveam cu mult timp în urmă. Am știut cu mult timp înainte ce proiectez și încotro vreau să dezvolt viziunea mea pentru Teatrul Național București, pornind numai de la analiza situației artistice și de imagine vizibilă în anii precedenți, dar scrierea efectivă a proiectului de management, pe punctele și subpunctele din modelul-cadru a început odată cu publicarea caietului de obiective. Subliniez că acest caiet de obiective se referă strict la Teatrul Național București, se raportează clar la perioada pentru care va fi încheiat contractul de management și pornește de la situațiile financiare și de resurse umane valabile la data de referință la care a fost elaborat”, a precizat aceasta.
„Perioada de pregătire și de scriere a proiectului de management, respectiv 25 de zile, mi s-a părut foarte strânsă, raportat la importanța și la complexitatea Teatrului Național din București, la miza pe care acest teatru o reprezintă. Este o situație care implica - era esențial să implice - un calendar și o organizare a concursului impecabile. Dat fiind momentul în care s-a blocat concursul, nu cred că se poate vorbi despre un calendar și o organizare impecabile. Mai departe, conform regulamentului, în 22 iulie 2022, cei 6 membri ai comisiei ar fi trebuit să înceapă analiza proiectelor. Într-o perioadă atât de scurtă, respectiv 12 zile, inițial - devenite 13, ulterior - orice întârziere sau amânare în parcurgerea fiecărei etape de concurs periclitează procesul de evaluare”, mai precizează Ada Hausvater pentru LiterNet.ro.
Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DCNews și pe Google News