Data actualizării:
Data publicării:

Acorduri magice la Sala Radio

Autor: Magdalena Popa Buluc | Categorie: Cultura
WhatsApp
Dana Borsan
Dana Borsan

 

Haydn și Mozart în interpretarea Orchestrei de Cameră Radio

 

Miercuri, 22 februarie, ora 19.00, Orchestra de Cameră Radio propune un mix clasic  Haydn & Mozart la Sala Radio, sub bagheta dirijorului german Christoph Adt, cu participarea apreciatei pianiste Dana Borșan

Concertul va debuta cu Uvertura Il Ritorno di Tobia în do minor de Haydn, primul oratoriu semnat de compozitorul german, compus cu două decenii înaintea renumitelor sale opusuri din același gen. Programul va continua cu Concertul nr. 17 în sol major pentru pian și orchestră de Mozart și se va încheia cu Simfoniile nr. 6 în re major, Dimineața și nr. 7 în do major, La prânz, parte a trilogiei supranumită Momentele zilei, compusă de Haydn cu intenția de a crea o serie echivalentă Anotimpurilor de Vivaldi, cu referire nu la succesiunea anotimpurilor, ci la cea a a momentelor zilei.     


Christoph Adt

 

Dirijorul german Christoph Adt este o prezenţă  binecunoscută  publicului din studioul de concerte „Mihail Jora”, colaborarea cu cele două orchestre ale Radio-ului datând din 1994. Bucurându-se de o pregătire muzicală deosebită, Christoph Adt a studiat vioara, canto, muzicologia. A descifrat tainele Dirijatul de orchestră sub îndrumarea profesorilor Thomas Ungar şi Ferdinand Leitner. 

În 1987 a câştigat concursurile de dirijat de la Lugano şi de la Hamm, după care a devenit dirijor-asistent al lui Aldo Ceccato la Orchestra Radio din Hanovra (NDR).

Pe parcursul carierei sale de dirijor a avut prilejul să colaboreze cu o mulţi interpreţi de valorare: Rudolph Buchbinder, Gerhard Oppitz, Isabelle Faust, Ingolf Turban, Wen-Sinn Yang, Sergio Azzolini, Dana Borşan şi Alexandru Tomescu.

Christoph Adt s-a aflat la pupitrul unor cunoscute ansambluri muzicale: Orchestra Radio a Germaniei de Nord din Hanovra, Orchestra Simfonică Radio Praga, Philharmonic Japonia, Orchestra Simfonică a Westfaliei, Orchestra Filarmonicii Robert Schumann din Chemnitz, Orchestra de Cameră Radio, Orchestra Naţională Radio şi Orchestra Filarmonicii George Enescu din Bucureşti ş. a.

Repertoriul său este impresionant. Christoph Adt abordează cu aceeaşi plăcere întreaga paletă stilistică pe care o oferă literatura muzicală universală, cu un accent deosebit asupra creaţiei compozitorilor secolului XX - Stockhausen, Xenakis, Ligeti, Huber, Nono, Schnitke ş.a.

Preocupat de soarta noilor generaţii de muzicieni, Christoph Adt a fost profesor şi a dirijat orchestra Universităţii de Muzică şi Arte Frumoase din Stuttgart. 

Din 1998 este profesor de dirijat orchestră şi muzică bisericească la Universitatea de Muzică şi Teatru din München unde pregăteşte şi două (din cele trei) orchestre ale acestui celebru institut de învăţământ muzical al Germaniei iar din 2007 şi până în prezent este şi vice-preşedinte al acestei instituţii.

În perioada 2011 – 2015 a fost dirijor şef al Filamonicii Bad Reichenhall.

Până în prezent a dirijat orchestre în America Centrală, China, Japonia, Rusia, Franţa, Austria, Norvegia, Canada, ţări din Europa Centrală şi de Est.

Diplomat în relaţiile cu orchestrele, dar consecvent în a-şi impune exigenţele artistice, cu strategii pedagogice şi formative, Christoph Adt transformă fiecare întâlnire într-un prilej de bucurie pentru toţi participanţii, deopotrivă interpreţi şi ascultători.

Activitatea sa este întregită de numeroase înregistrări pentru radio şi CD-uri.

Interpretă fascinantă, cu o putere de expresie deosebită, artistă de o desăvârşită muzicalitate, Dana Borşan şi-a câştigat un loc binemeritat în elita pianisticii româneşti. Profesor univ. dr. la Universitatea Naţională de Muzică Bucureşti, Dana Borşan este, din anul 2000, solist concertist al Orchestrelor și Corurilor Radio .

„…..o mare artistă, una dintre cele mai strălucite pianiste...” (Actualitatea muzicală)

“...aceasta muziciană pur-sânge a oferit o interpretare vibrantă, cu o precizie riguroasă, o strălucire tragică și un foc fascinant ..” (Die Rheinpfalz)

„...virtuozitate fără limite…forţa din cântul ei au fost permanent întrepătrunse de o delicată sensibilitate, iar melodica virtuoză s-a combinat cu spiritualitatea muzicii... furtună de aplauze pentru grandioasa artistă…” (Münchner Merkur )

„….interpretarea emoţionantă, naturaleţea, culoarea, căldura expresiei, frumuseţea tonului…” (Adevărul)

 Născută la Cluj, licenţiată a Universităţii Naţionale de Muzică din Bucureşti şi beneficiară a unei burse a Comunităţii Europene, la Hochschule der Künste din Berlin, discipolă a maeştrilor Gabriel Amiraş şi Georg Sava, Dana Borşan  a urmat cursuri de măiestrie  cu Hans Leygraf, la Mozarteum- Salzburg şi Helene Boschi, la Weimar.

Debutul pe podiumul de concert, la doar 12 ani cu Rondo-Concert pentru pian şi orchestră în re major de Mozart, confirma apariţia unui talent neobişnuit. În scurt timp tânăra artistă avea să cucerească numeroase premii în competiţii naţionale, să concerteze alături de Orchestra Filarmonicii „George Enescu”, de orchestra Studio a Radiodifuziunii Române, precum şi orchestrele filarmonicilor din Cluj, Târgu Mureş, Braşov. 

Un moment decisiv în cariera sa l-a constituit dobândirea  Premiului II şi a Medaliei de argint la una dintre cele mai importante competiţii internaţionale, Concursul „Robert Schumann” de la Zwickau. Interpretarea aleasă, controlul emoţional perfect, construcţia arhitecturală, au fost  câteva dintre calităţile ce i-au adus acest premiu, la vârsta de 19 ani, propulsând-o în viaţa de concert internaţională.

Numele Danei Borşan apare constant, de peste 40 de ani, pe afişele tuturor filarmonicilor din România şi în programe de concert din străinătate. A susţinut, în 17 ţări (Germania, Franţa, Italia, Irlanda, Spania, Marea Britanie, Norvegia, Cehia, Slovacia, Rusia, Moldova, Bulgaria, China, Ungaria etc.),  peste 900 de concerte şi recitaluri, propunând de fiecare dată programe de substanţă, cu repertorii diverse, adevărate provocări pentru evoluţia oricărui pianist. 

A cântat pe scene de prestigiu din Berlin, Dresda, Stuttgart, Essen, Paris, Bruxelles, Varşovia, Viena, Sydney, Budapesta, Oslo, Hong-Kong, Bologna, Assisi, Aberdeen, Cork etc.  Cea mai consecventă şi susţinută prezenţă concertistică a artistei se înscrie în spaţiul german.

A colaborat cu peste 200 de dirijori, printre care: Horia Andreescu, Cristian Mandeal, Misha Katz, Daisuke Soga, Alexis Hauser, Jin Wang, Francesco Rettig, Sebastien Rouland, Erwin Acel, Emil Simon, Tadeo Nakajima, Paul Nadler, Manfred Ramin, Jochen Wohner, Otakar Thrlik, Emil Tabakov, Cristoph Adt, Dejan Savic, Mark Mast, Mihail Secikin, Alexandru Samoila, Amaury de Closel ,Corneliu Dumbraveanu, Ludovic Bacs, Ion Baciu, Remus Georgescu,  Ilarion Ionescu-Galaţi, Ovidiu Bălan,  Petre Sbarcea, Iosif Conta,  Mihai Agafitei,  Antal Jancsovics, Vlad Conta, Dumitru Goia, Cristian Neagu, Tiberiu Soare, Radu Popa, etc. 

Numele Danei Borşan a apărut pe afişele festivalurilor de la Aberdeen, Potsdam, Faenza, Chişinău, Bucureşti-Festivalul “George Enescu”, Festivalul “Dinu Lipatti”, Cluj – Festivalul “Mozart “, etc.

În anul 2011, pianista a fost invitată să concerteze, în cadrul Festivalului internațional “Robert Schumann” de la Zwickau (Concertul de Brahms) și în cadrul Festivalului “George Enescu” (Concertul de Hanns Wolf).  

Repertoriul pianistei include peste 50 de concerte pentru pian și orchestră, precum și  programe consistente, atractive de recital și de  muzică de cameră. 

Deşi  preferă creaţiile  clasicismului vienez şi ale  marilor romantici (Schumann, Chopin, Liszt, Brahms), artista are în repertoriu  lucrări inedite, prezentate în primă audiţie la Bucureşti  (Concertele de  Hanns Wolf, M. Moszkowski, Siegfried Matthus,  Sigismund Toduţă).

Solistă concertistă a Orchestrelor şi Corurilor Radio, Dana Borşan a încheiat în anul 2006 un proiect  deosebit –Integrala Concertelor pentru pian şi orchestră de W.A. Mozart, eveniment în premieră în viaţa muzicală românească, concretizat în concerte susţinute alături de Orchestra de Cameră Radio şi o serie de 8  CD-uri editate de Casa Radio.

Un alt proiect realizat este Integrala Sonatelor pentru vioară şi pian de W.A.Mozart  împreună cu violonistul  Alexandru Tomescu, recitaluri  deosebit de bine primite de public şi de presă. Până în prezent, artista a realizat 16 apariţii discografice la case bine cunoscute:  Eterna, KU.Classics, Electrecord, Casa Radio, peste 1600 de minute înregistrate la Radio România, emisiuni radio şi TV în România, Moldova, Germania, Ungaria.  

Despre toate acestea, comentatorii de specialitate scriau „tehnica de mare clasă, adânca participare sufletească, intuirea stilurilor, ştiinţa etajării sonorităţilor, relevă uriaşul talent al artistei” sau ” Dana Borşan  scoate muzica, emoţia, substanţa sufletească din pian…are un ton substanţial şi abundent, cultivă poezia sonoră…”

Artista a fost distinsă cu premiile Uniunii Criticilor Muzicali (1991 şi 2006) şi al revistei “Actualitatea muzicală”(1998), cu  Ordinul “Meritul Cultural” în grad de cavaler (2011) și Ordinul “Meritul pentru  învăţământ ” (2004)  acordate de Președinția  României.

În paralel cu activitatea artistică, Dana Borşan  susţine şi o activitate didactică remarcabilă;  conduce din 1990 o clasă de pian, studenţii săi obţinând numeroase premii la concursuri naţionale şi internaţionale.  A contribuit la formarea unor tineri artiști cunoscuți în viața de concert din România și din străinătate: Toma Popovici, Csiki Boldizsar, Andrei Licaret, Raluca Ouatu, Rebeca Omordia, Alexandra Costin, Alexandru Petrovici, Amalia Bonciocat, Daniel Dascalu, Carmen Rotaru, etc).    

Dana Borşan a susţinut  cursuri de măiestrie la  Catania, Stuttgart, Wuppertal, Essen şi, în cadrul programului Erasmus-Socrates, la universităţile din Weimar, Stuttgart, Paris, Viena, Nurnberg, Cork şi Oslo, a participat în juriile concursurilor  internaţionale din Hong Kong, Oslo (Grieg), Guerande, Bucureşti (Enescu), Cluj (Mozart), Arad (Beethoven) etc…

 

Răzvan Popovici. Foto: Șerban Mestecăneanu

 

Răzvan Popovici, fondatorul SoNoRo, cântă cu Orchestra Naţională Radio 

 

Tânărul dirijor William Kunhardt, câștigător în 2014 al Premiului James Conlon la Festivalul de Muzică de la Aspen, Statele Unite, va dirija concertul Orchestrei Naționale Radio vineri, 24 februarie, la Sala Radio. Programul serii propune în deschidere Uvertura operei Freischütz de C. M. Von Weber, considerată prima operă romantică importantă compusă în Germania. Va urma Dublul concert în mi minor pentru violă, clarinet și orchestră, op. 88 de M. Bruch, iar seara se va încheia cu Simfonia nr. 5 în mi minor, op. 64 de Ceaikovski

Pe afișul evenimentului se află doi soliști cu o carieră internațională în plină ascensiune: Răzvan Popovici – violă și Thorsten Johanns – clarinet. 

Binecunoscut în România, violistul Răzvan Popovici a cântat ca solist în mai multe țări europene, a colaborat ca instrumentist cu Filarmonica din Berlin între 2000 și 2001, a evoluat alături de nume importante ale scenei muzicale internaționale și este director și inițiator al Festivalului de Muzică de Cameră SoNoRo din București. 

S-a născut la Bucureşti într-o familie de muzicieni şi a început studiul violei cu tatăl său, Mugur Popovici. A studiat la Salzburg, Paris şi Freiburg cu Peter Langgartner, Jean Sulem şi Wolfram Christ. 

A cântat ca solist în mai multe ţări europene, în sala Filarmonicii din KölnFestspielhaus Baden-BadenAteneul Român din București, Prinzregententheater din München şi Theatre-des-Champs-Elysée din Paris. 

A colaborat cu Juliane Banse, Philippe Graffin, Konstantin Lifschitz, Natalia Gutman, Alexander Lonquich, Rainer Kussmaul, Radovan Vlatkovic, Daishin Kashimoto, Olli Mustonen, Gilles Apap, Frans Helmerson, Mihaela Martin, Ilya Gringolts, Vladimir Mendelssohn, Louis Lortie şi Thomas Demenga

Este invitat regulat la festivaluri din întreaga lume, cum ar fi Lucerne Festival, Wiener Festwochen, Kuhmo Festival, Schwetzinger Festspiele, Harrogate Festival, Ferrarra Musica, Boswil Musiksommer, Oxford Chamber Music Festival şi Kobe Music Festival. Printre sălile în care a cântat se numără Musashino Hall din Tokio, Konzerthaus şi Musikverein din Viena, Carnegie Hall din New York, South Bank și Wigmore Hall din Londra, YMCA din Ierusalim sau Gasteig din München. 

 

William Kunhardt. Foto: Marcus Maschwitz

 

Răzvan concertează regulat în întreaga lume ca membru al Ansamblului Raro, care a lansat până în prezent 7 discuri apreciate în întreaga lume.

O experienţă benefică pentru cariera sa a constituit-o participarea ca instrumentist în Orchestra Filarmonicii din Berlin, în perioada 2000-2001. 

Răzvan Popovici a fost prim violist invitat al Filarmonicii din Essen, al orchestrelor de cameră din München, Köln şi Kobe, al Chaarts Chamber Artists, al Filarmonicii de Cameră din Salzburg şi al Gstaad Festival Orchestra.

Este iniţiatorul şi directorul executiv al Festivalului Chiemgauer Musikfruhling din Traunstein, Germania şi al seriei de concerte de muzică de cameră “Pèlerinages” din München. 

Este în acelaşi timp iniţiator şi director executiv al Festivalului Internaţional de Muzică de Cameră SoNoRo din Bucureşti pe care l-a transformat într-o platformă culturală europeană de mare succes. Aceasta include Festivalul SoNoRo (12 ani), proiectul educativ SoNoRo Interferenţe (11 ani), SoNoRo Arezzo (7 ani), SoNoRo Conac (5 ani) şi SoNoRo Sofia (2 ani).

Din sezonul 2015/16 Răzvan Popovici este directorul artistic al seriei de concerte de muzică de cameră DA CAPO - ARCUB Chamber Music Series în Hanul Gabrobeni din Bucureşti, prima serie internaţională de gen din România.

El susține regulat cursuri de măiestrie în România, Japonia, Italia, Ucraina și Germania, atât în cadrul proiectului educativ SoNoRo Interferențe cât și al Fundației "Villa Musica” din Schloss Engers/Mainz.

Printre ultimele sala angajamente se numără concerte în cadrul festivalului Un weekend dans le Balkans la Opéra de Dijon, la Bodensee Festival în Germania, Stift Festival în Olanda, la Carnegie Hall din New York și Kennedy Center of Performing Arts din Washinghton.

În următoarele luni Răzvan Popovici va debuta la Concertgebow Amsterdam, va interpreta Sinfonia Concertante a lui W. A. Mozart cu Kamerata Kronstadt la Brasov şi Kobe Chamber Orchestra în Japonia și va concerta la Linz, Almaty, New York, Loviisa,  Eindhoven, Montepulciano, Arezzo și Bucureşti.

 

Thorsten Johanns. Foto: Neda Navaee


Thorsten Johanns colaborează în calitate de prim clarinetist cu orchestre de renume ca  Filarmonica din New York, Super World Orchestra din Tokyo, Orchestra Simfonică NDR din Hamburg, Filarmonica din Berlin, Filarmonica din München, Orchestra Germană Radio din Berlin.  A fost distins cu Premiul Echo Classic pentru cea mai bună înregistrare de muzică de cameră a anului 2008. 

Născut la Krefeld în Germania, Thorsten Johanns a început să studieze clarinetul la vârsta de opt ani şi apoi saxofonul cu profesorul Laszlo Dömötör. A fost distins cu numeroase premii I la concursul Jugend musiziert, din anul 1996 a studiat la Hochschule für Musik din Köln, cu profesorul Ralph Manno, iar în perioada studiilor a beneficiat de bursa Studienstiftung des Deutschen Volkes.

Experienţa sa de orchestră a debutat cu funcţia de substitut principal al partidei de clarinet la Orchestra Filarmonicii din Essen, mai apoi devenind clarinetist principal al Orchestrei WDR din Köln. De atunci şi până în prezent colaborează în calitate de prim clarinetist cu orchestre de renume printre care amintim Filarmonica din New York, Super World Orchestra din Tokyo, Orchestra Simfonică NDR din Hamburg, Filarmonica din Berlin, Filarmonica din München, Orchestra Germană Radio din Berlin, Ansamblul Modern din Frankfurt.

Calităţile sale artistice de excepţie l-au recomandat a fi invitat să concerteze în calitate de solist alături de Orchestra de Stat din Brandengurg (dirijor Howard Griffiths), Bayerische Kammerphilharmonie Augsburg, Orchestra Simfonică WDR.

Dintre dirijorii cu care a colaborat îi menţionăm pe: Alan Gilbert, Sir Neville Marriner, Semyon Bychkov, Eivind Aadland, Yutaka Sado, Jonathan Stockhammer, Dan Ettinger, Christoph von Dohnanyi.

Muzica de cameră este un gen în care artistul excelează de asemenea, dovadă stând artiştii şi ansamblurile cu care a colaborat: András Schiff, Heinz Holliger, Auryn Quartett, Quartetto di Cremona, Minetti - Quartet, Aris - Quartett, Ensemble Raro.

A participat la numeroase festivaluri cum ar fi SoNoRo, ADEvantgarde, Schleswig-Holstein, Musik-Triennale Köln, Mecklenburg-Vorpommern, precum şi la festivaluri din Lucerna şi Tirol.

A realizat de asemenea şi înregistrări, a fost distins cu Premiul ECHO Classic pentru cea mai bună înregistrare de muzică de cameră a anului 2008. Ca o personalitate complexă, Thorsten Johanns împărtăşeşte tehnica sa interpretativă şi cu tinerele generaţii de muzicieni în cadrul unor cursuri de măiestrie interpretativă susţinute în Boston (New England Conservatory), Beijing, Shanghai, Shenyang, Melbourne, Brisbane, Sydney şi în calitate de profesor la Musikhochschule Franz Liszt din Weimar.

William Kunhardt s-a născut în anul 1989 la Londra, a fost elev al Eastbourne College, a studiat vioară la Londra cu Dona Lee Croft şi dirijat la Paris, cu Neil Thomson. A mai primit îndrumări de la Paavo şi Neeme Järvi, Peter Eötvös, Heinz Holliger, Sir Mark Elder şi Robert Spano, totodată a urmat cursuri de măiestrie artistică la Festival IRCAM şi la festivalurile din Lucerna şi Aspen. William Kunhardt a fost şi dirijor principal al International Orchestra for Freedom şi la Young Vituosi Festival din Castelreng, Franţa. Cu o carieră în plină ascensiune, care a debutat odată cu câştigarea Premiului James Conlon (2014), la Festivalul Muzical din Aspen, William Kunhardt a devenit primul dirijor imediat reinvitat de către Roberto Spano, directorul Festivalului.  Mai apoi avea să dirijeze numeroase orchestre în America, Europa şi Asia. În prezent este dirijor principal al Orchestrei de Cameră Arensky şi dirijor rezident la Festivalul Piraeus din Atena.

Alături de Orchestra de Cameră Arensky a concertat în Londra la Southbank Centre, Kings Place, Cadogan Hall. A realizat înregistrări cu simfoniile de Beethoven, Mozart, Tombeau de Couperin de Ravel şi concerte cu Jennifer Pike, Banjamin Grosvenor, Andrew Haveron, Andryi Viytovych şi grupul Aldenburgh.  A dirijat Orchestra Naţională Radio din Bulgaria, Orchestra de Cameră Radio din Bucureşti, O:Mordent Orkester din Suedia, Orchestrele filarmonicilor de stat din Grecia şi Republica Moldova, Orchestra Academică a Festivalului de la Lucerna şi a fost invitat să participe la festivaluri din Germania, Franţa şi Bahrain. A debutat la Postul Public American de Radio, a colaborat cu Sarah Chang, Robert McDuffie, Orchestra Simfonică din Atena. 

Google News icon  Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DCNews și pe Google News

WhatsApp
pixel