Data publicării:
Aberații fiscale noi în 2016
Andreea Paul, prim-vicepreședinta PNL, semnalează aberațiile fiscale noi din 2016.
Aceasta spune că ANAF a introdus o serie de excese procedurale care cresc sarcina birocratică a firmelor mici sau a celor nou înființate care depășesc plafonul de scutire a plății TVA. Andreea Paul face referire la Ordinul nr. 3841/2015 privind aprobarea modelului şi conţinutului formularului 088.
Iată analiza Andreei Paul:
În numele diminuării evaziunii fiscale, ANAF a introdus o serie de excese procedurale care cresc sarcina birocratică a firmelor mici sau a celor nou înființate care depășesc plafonul de scutire a plății TVA. Este vorba despre Ordinul nr. 3841/2015 privind aprobarea modelului şi conţinutului formularului 088, care a fost modificat și care a intrat în vigoare de la 1 ianuarie 2016. Noul formular însoțește cererea 098 și reprezintă o declarație pe proprie răspundere pentru evaluarea de către ANAF a "intenției și a capacității de a desfăsura activități economice care implică operațiuni din sfera TVA".
1. Procedura de evaluare a ANAF a chestionarului completat din 18 întrebări de către agenții economici este neclară, așa că liberul arbitru al fiscului se poate transforma ușor în abuz.
2. Stranie mi se pare, totodată, solicitarea fiscului ca firmele care depășesc plafonul de scutire a plății TVA de 220.000 lei și urmează să devină plătitoare de TVA comform legii să li se solicite dovada că au "intenția și capacitatea de a desfăsura activități economice". Însăși atingerea acestui plafon este o dovadă.
3. Nejustificată mi se pare solicitarea de către ANAF a dovezilor legate de studii ale asociaților și administratorilor firmei, dar și a altor venituri obținute în afara firmei.
4. Excesiv birocratică este și recompletarea și redepunerea dosarelor la fisc odată cu orice modificare apare în organizarea firmei, oricât de mică, fie că e vorba de modificarea sediului sau a acționarilor sau a administratorilor.
5. Inutilă și indiscretă pentru ANAF mi se pare și solicitarea dovezii contractelor încheiate cu angajații firmei, o sarcină care revine ANOFM și nicidecum ANAF.
În concluziile, ordinul ANAF complică viața firmelor corecte și deschide banda mai largă pentru evazioniști. Pentru a lămuri aceste chestiuni am depus astăzi o interpelare parlamentară către ANAF prin care am cerut lămuriri și corecțiile exceselor birocratice inutile.
Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DCNews și pe Google News