A fost descoperită o planetă care orbitează în jurul unui Soare în doar 16 ore. Este ”un Jupiter extra fierbinte”
Data actualizării:
Autor: Florin Răvdan
Sursa: Pixabay
Astronomii au descoperit o planetă care orbitează în jurul unui Soare în doar 16 ore. Aceasta se află la 855 ani-lumină distanţă de Pământ.

Planeta Mercur este campioana la viteză în sistemul nostru solar. Aceasta orbitează Soarele în 88 de zile, cu o viteză medie de 47 km/s. Mercur se află la 58 milioane km de Soare, iar viteza pe care o are i-a atras şi numele zeului Mercur. Dar ce s-ar fi întâmplat dacă Jupiter, şi nu Mercur, s-ar fi aflat atât de aproape de Soare?

Astronomii au descoperit un gigant gazos, adică o planetă similară lui Jupiter, aflată la o distanţă foarte apropiată de un Soare. Pe lângă aceasta, Mercur pare o planetă lentă, pentru că îşi orbitează Soarele în doar 16 ore. De altfel, aceasta este una dintre cele mai mici orbite măsurate vreodată. Având în vedere distanţa faţă de Soare şi viteza cu care îl orbitează, planeta este una dintre cele mai exotice descoperite vreodată.

Denumită TOI-2109b, aceasta este ceea ce astronomii numesc "un Jupiter extra fierbinte". Practic, este un gigant gazos care are temperaturi la suprafaţă de 1900 grade Celsius. Astronomii estimează că temperaturile în timpul zilei, atât cât durează ea, sunt mai mari de 3225 grade Celsius.

"Tot ce vedeam era în concordanţă cu cunoştinţele noastre despre o planetă. Ne-am dat seama că am găsit ceva extrem de interesant şi rar", a declarat Avi Shporer, de la Institutul Kavi pentru Astrofizică şi Cercetare a Spaţiului de la MIT.

Planeta este de cinci ori mai mare decât Jupiter şi orbitează un Soare de 1,5 ori mai mare decât al nostru, scrie scitechdaily.com.

NASA, misiune pentru devierea unui asteroid. Dumitru Prunariu: "Singura soluţie viabilă"

"Problema devierii orbitei unui asteroid periculos care poate lovi Pământul este analizată teoretic de mulţi ani. Se pare că este singura soluţie viabilă în cazul în care chiar avem de-a face cu un asteroid care să fie periculos şi care să se apropie de Pământ, dar care este descoperit cu mulţi ani înainte ca orbita lui să se intersecteze cu cea a Pământului. Acest prim test, DART, are menirea de a verifica datele teoretice, obţinute prin calcul. Sigur, aici nu vorbim de un asteroid periculos, nu este o misiune care să salveze acum Pământul. E doar un test pentru a vedea care este efectul tehnologiei asupra devierii unui mini-asteroid.

Misiunea constă în mai multe misiuni de fapt. Este vorba de aceasta lansată acum, care peste un an se va apropia de asteroid. Se va desprinde de nava cosmică acea parte care va impacta asteroidul. Nava are cam 600 kg, deci cam 200 kg vor impacta asteroidul. Va fi şi o altă navă de control care pleacă cu această misiune şi care va măsura în timp desprinderea orbitei acestui asteroid mic de asteroidul principal pe care îl orbitează", a declarat despre subiect Dumitru Prunariu, primul român în spaţiul cosmic.  VEZI CONTINUAREA AICI