A fost descoperit un interviu pierdut cu „Părintele Big Bang-ului” / video
Data actualizării:
Autor: Ioan-Radu Gava
Un interviu cu Georges Lemaître, „părintele Big Bang-ului”, a fost redescoperit după zeci de ani.

Un interviu video de aproape 20 de minute cu „părintele Big Bang-ului” a fost găsit în arhivele unui radiodifuzor public numit Vlaamse Radio-en Televisieomroeporganisatie (VRT), situat în regiunea flamandă a Belgiei.

Vizionarea filmărilor pierdute, spun oamenii de știință, se simte ca și cum am „arunca o privire în timp”.

Interviul, realizat în franceză, a fost difuzat inițial în 1964, iar filmarea s-a considerat că a dispărut. Acum, a fost în sfârșit recuperat și este disponibil online pentru ca toți să îl vadă.

Georges Lemaître a fost un cosmolog belgian și preot catolic care a fost primul care a descoperit că Universul se extinde, chiar înainte ca Edwin Hubble să demonstreze efectul cu cel mai mare telescop din lume.

Logica lui Lemaître l-a convins în cele din urmă pe Einstein la începutul anilor 1930 să accepte că a greșit și că Universul nu poate fi static, având în vedere Teoria Generală a Relativității.

Potrivit lui Lemaître, Universul a fost eclozat dintr-un „ou cosmic” primordial, un atom care a explodat într-un spectacol, asemănător unui foc de artificii, în continuă expansiune de raze cosmice și continuă și astăzi.

Cu toate acestea, nu toată lumea a fost convinsă de teoria lui Lemaître și o mare parte a interviului său din 1964 a fost dedicat respingerii contestatorilor săi.

„Cu foarte mult timp în urmă”, explică Lemaître în filmare, „înainte de teoria expansiunii universului (acum 40 de ani), ne așteptam ca universul să fie static. Ne așteptam să nu se schimbe nimic”.

Aceasta este cunoscută sub numele de ipoteza stării de echilibru, o idee susținută de astronomul englez Fred Hoyle pentru a se opune ideilor lui Lemaître.

Potrivit lui Hoyle, Universul crea în mod constant materie nouă într-un mod neschimbător, dar dinamic, ca un „râu care curge lin”.

Dacă acest lucru este adevărat, dacă materia este în mod continuu creată și revărsată, ar trebui să existe un amestec de galaxii tinere și bătrâne răspândite în tot Universul.

Pe de altă parte, Big Bang (un termen inventat de Hoyle) ar însemna că galaxiile mai vechi se află mai departe de epicentrul exploziei.

Timp de mulți ani, aceste două scenarii au fost aprig dezbătute și abia în anii 1950 observațiile astronomice au confirmat că această ipoteză este adevărată.

„Ceea ce va fi primul rezultat al acestei dezintegrări, în măsura în care putem urmări teoria, este, de fapt, să avem un univers, un spațiu în expansiune umplut de o plasmă, de raze foarte energetice care merg în toate direcțiile”, explică Lemaîtr în interviul recent redescoperit.

Una dintre cele mai captivante părți ale interviului pierdut este atunci când Lemaître este întrebat cum își împacă teoria științifică cu religia sa.

„Nu apăr atomul primordial de dragul oricărui motiv religios ascuns”, spune el în interviu.

„Este un punct, evident, puțin delicat”, adaugă el. „Mi-e puțin teamă să detaliez în câteva cuvinte acum”, a mai spus el, conform Science Alert.