70% dintre elevi sunt analfabeți funcțional. Noua generaţie, încotro?
Data actualizării:
Data publicării:
Autor: Liana Ganea
WhatsApp
Foto: Freepik
Foto: Freepik
Riscul de sărăcie, determinat şi de lipsa de educaţie?

Toate studiile psihometrice demonstrează "imbecilizarea" populației lumii începând cu anul 2000. Scăderea globală a coeficientului intelectual (IQ) ne va impacta major, fără doar şi poate, pe toate planurile. În urmă cu câţiva ani, IQ-ul mediu european era de 99, România având 91. Se estimează că până în anul 2050 coeficientul intelectual mediu global va fi în jur de 80. Paradoxal, când te gândești că accesul la informația de pretutindeni ar fi trebuit să ne îmbunătățească nivelul de cunoștinte. Studii arată că nu ne mai chinuim să memorăm informația, și de aici și regresia vocabularului tot mai des întâlnită la tineri.

Peste 2,9 milioane de elevi, preșcolari și antepreșcolari au revenit la școală în 5 septembrie 2022 în cele aproape 18.000 de instituții de învățământ preuniversitar, dintre care peste 12.000 nerenovate sau lăsate în paragină, potrivit Forbes.ro. Iar aceasta nu ar fi singura problemă, mai avem și lipsa dotărilor și infrastructurii educaționale, lipsa manualelor, slaba pregătire a cadrelor didactice, bullying-ul și multe altele. Şi, ca şi cum nu era de ajuns, în România, 32,5% din populație se află în risc de sărăcie sau excluziune socială. Oare de vină nu e şi lipsa educaţiei? După cum a declarat și ministrul Sorin Cîmpeanu, învățământul online a fost o ”catastrofă națională”.

7 din 10 copii sunt analfabeți funcțional

Reamintim că în cadrul Programului-Pilot de Testare Standardizată, desfășurat la sfârșitul lunii mai - începutul lunii iunie 2022 – în care au fost testați aproape 165.000 de elevi din 526 de școli din toată țara, de la toate clasele, primare, gimnaziale și liceale - a rezultat că 70% dintre elevii României sunt într-o zonă de risc sau într-o zonă de înțelegere limitată a materiilor. Adică, pe scurt: azi, 7 din 10 copii sunt analfabeți funcțional. În mediul rural chiar 8 din 10. Cel mult 2 din 100 elevi români se află în zona înaltă a competențelor, sunt creativi și au rezultate foarte bune, având potențial mare de a face performanță după finalizarea școlii. Sunt elevii pe care îi vedem premiați la olimpiadele internaționale și, de cele mai multe ori, mentoraţi în privat. Însă, oare câți dintre aceștia vor alege să rămână în țară?

Anul acesta mai mult de 1 din 4 elevi de clasa a XII-a nu s-a înscris la Bacalaureat, mai exact 26,7%. Însă, situația e mai gravă dacă dăm timpul înapoi cu 12 ani... fiindcă, rezultă că 45,4% dintre liceeni nu termină liceul cu o diplomă de absolvire. Referitor la mediul universitar, în România, în 2019, mai erau doar 37 de universități private. În 2010 erau 52. În universitățile private mai studiază astăzi doar 65.000 de studenți. În urmă cu zece ani erau peste 230.000. Această situație nu se întâlnește numai în universitățile private, ci și în cele de stat. De ce? În practică s-a dovedit că diplomele pe bandă rulantă acordate unor studenți în fapt mediocri nu le asigură un job constant și bine plătit, de aici și dezamăgirea aferentă și scăderea interesului absolvenților de liceu pentru învățământul superior, majoritatea optând pentru munca de jos bine plătită în afara țării. 

Google News icon  Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DCNews și pe Google News

WhatsApp
Iti place noua modalitate de votare pe dcnews.ro?
pixel